#

#

Wandelroute : Wandelroute picknickbank

#Wandelroute in het kort
Onder aan de Elyseese Velden vind je de Rozet. Het huis aan huis blad in Beek Ubbergen heet nog steeds de Rozet, naar dit gebouw.
Een wandeling langs de bovenste rand van de Elyseese velden geeft een aantal prachtige uitzichten over deze velden en verder richting de Betuwe, die zich aan de horizon uitstrekt.
Vanaf elke hoek heb je een ander uitzicht over de Elyseese Velden.
De Kabouterboom is al jaren een begrip in Beek en Ubbergen. De stok oude kastanje staat boven aan een moeras. Vanuit het moeras stroomt beekwater via het Kastanjedal richting Beek en Ubbergen.
Beek Ubbergen kent rond de Ravenberg een wijkje met veel Jugendstil huizen, de sluitstukken van de wijk zijn tien jaar later gebouwd in de toen geldende stijl.
Op de steile heuvels rondom berg en dal is het moeilijk om aan landbouw te doen. Alleen kleine stukjes zijn geschikt. De percelen zijn dan ook klein.
Wandelroute: Wandelroute picknickbank

Links:

Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Startpunt wandelingen Elysese Velden
Geschikt als startpunt voor diverse wandelingen over de Elysese Velden met prachtige uitzichten over de Betuwe. Geschikt als startpunt van een stevige wandeling ook met de auto, hoewel er plaats is voor maximaal zes auto's op de parkeervakken langs de Rijksstraatweg. Het is dus handiger met het openbaar vervoer te komen.

Route:

• Neem het pad dat tussen het bos en de huizen omhoog loopt.
  • Loop verder tot je rechts van het pad het laatste witte gebouw ziet staan.

De Rozet

#De Rozet
De Rozet is de huis-aan-huis krant voor de inwoners van Ubbergen, Beek, Ooij, Persingen, Erlecom, Leuth, Kekerdom, Millingen aan de Rijn, Berg en Dal, een stukje Nijmegen-Oost en de duitse grensdorpen Wyler, Zyfflich, Bimmen, Keeken, Niel en Kranenburg. De totale oplage is 18.000 exemplaren. De Rozet bestaat sinds april 1987 en is een onafhankelijke, niet gesubsidieerde uitgave.

Route:

• Loop verder omhoog tot je bij een kruispunt met een eik komt te staan.

Vrijstaande Eik

#Vrijstaande Eik
Te midden van de landbouwpercelen van de Elysese velden staat deze oude vrijstaande eik.
Monumentale bomen bepalen toch meer de omgeving dan je vaak beseft. Als je er woont en er elke dag langskomt, vallen ze je weinig op. Pas als ze doodgaan en gekapt worden, besef je pas hoe beeldbepalend ze zijn in zowel een natuurlijk open landschap als in een stedelijke omgeving.
Bij het ontwerp van een nieuwbouw plan waar al volwassen bomen groeien, zouden eerst de bomen ingetekend kunnen worden in het stedenbouwkundig plan en vervolgens de gebouwen worden gesitueerd.

Route:

• Draai met je rug naar de trapjes toe.
  • Neem het pad tussen de weilanden door.
  • Loop door tot je bij de bosrand op een splitsing van paadjes aankomt.

Heggen in het landschap

#Heggen in het landschap
De paadjes zijn aan weerszijden omzoomt door stekelige struiken als meidoorn en sleedoorn. Juist deze oude afscheidingen geven een bijzonder charme aan het landschap. Meidoorns en sleedoorn bloeien uitbundig wit in het voorjaar. Ze worden druk bezocht door vele insecten die de bloemen bestuiven.
Pas in de nazomer draagt de sleedoorn blauwe pruimpjes en de meidoorn rode bessen. Deze dienen vooral als vogelvoer voor de doortrekkers. De heggen kwetteren dus opgewekt. De blauwe pruimpjes zijn pas te eten nadat de eerste wintervorst eroverheen geweest is. In de zuidelijke landen wordt van deze vruchten jenever gestookt (Slivovitz)

Route:

• Loop vanaf de splitsing de heuvel omhoog tot je opnieuw bij een splitsing van paden met een bankje aankomt.

Bankje onder boom

#Bankje onder boom
Vanaf dit nieuwe bankje (2014) aan de voet van de boom heb je een prachtig uitzicht over de Elyseese velden. Het bankje staat zo opgesteld dat je het grootste deel van de dag prachtig in de zon zit. De voet van de boom met z'n ruwe wortels in combinatie met de spel van licht en schaduw van de boomkroon op de grond maken van deze plek iedere keer dat je er voorbij komt iets bijzonders en voor menig wandelaar een geliefde plek om even pauze te houden.

Route:

• Neem het paadje langs de rand van de akker omhoog.
  • Loop tot vlak bij de hoek van de akker en kijk over de velden richting de vallei.

Uitzicht over het open landschap

#Uitzicht over het open landschap
Wie onder de overhangende takken van deze prachtig uitgegroeide eik doorkijkt heeft een prachtig uitzicht over de landbouwgronden van de Elysese velden.

Route:

• Blijf het paadje langs de rand van de weilanden volgen en loop verder tot je aan je rechter hand een picknickplaats ziet liggen.

Picknickbank aan de van Elysese velden

#Picknickbank aan de van Elysese velden
Tijdens deze wandeling, die voortdurend de berg op gaat en vervolgens steil weer naar beneden, is een moment van rust zeker aan te bevelen. Hier een picknick bank met uitzicht over de landbouwgronden van Elysese velden, waar de meegebrachte broodjes goed zullen smaken.

Route:

• Loop een stukje verder tot je op een kruising van wegen aankomt.

Bankje bij de weilanden

#Bankje bij de weilanden
Open graslanden en soms ook hier en daar wat landbouwgronden maken dat je de ruimte van het landschap kunt ervaren. De beboste hellingen afgewisseld met deze open stukken zorgen er samen voor dat je tijdens deze wandeling over de stuwwal telkens weer verrast wordt door de natuurlijke vergezichten. Dit in tegenstelling tot de culturele zichtassen, die ook hier door de landeigenaren plaatselijk gekapt zijn.

Route:

• Loop rechtdoor op de kruising en volg het paadje langs de rand van de weilanden.
  • Loop door tot je rechts van het pad een bankje met uitzicht ziet staan.

Wisselende uitzicht over de Elysese Velden

#Wisselende uitzicht over de Elysese Velden
Waar het pad steeds bovenlangs de landbouwpercelen op de Elysese Velden slingert heb je steeds een ander uitzicht over de vallei van de Waal en de Betuwe. Vandaar dat op verschillende buigpunten van de heuvels bankjes opgesteld staan om te genieten van het uitzicht.

Route:

• Loop verder langs de rand van het weiland tot je opnieuw een pad vanuit het dal tegenkomt.

Elysese Velden

#Elysese Velden
Elysese Velden, vrij vertaalt de velden van de verhevenen. Waarom verhevene? De naam komt ook voor in Gent en Parijs.
Wordt dit verklaard door het hoger op de heuvel liggen van deze vlaktes of aan het feit dat ze een adelijke familie toebehoorden?
Het pad dat tussen de velden door ligt, komt uit bij de Rozet, het gebouw dat ook van het plaatselijke nieuwsblad is.

Route:

• Neem het paadje langs de bosrand met het weiland links van het pad.
  • Loop een paar meter door tot je op een splitsing met een pad van boven komt.

Mountainbike hek

#Mountainbike hek
Mountainbikers zijn heel slechts beperkt welkom op de paden rondom Berg en Dal. Sommige paden zijn erg steil en daarmee erg in trek bij de mountainbikers. Door regenwater slijten deze daardoor wel erg snel uit. Ook zouden de mountainbikers met een rotvaart naar beneden komen en wandelaars kunnen hinderen of erger. Vandaar deze hekken, bij paden, zoals hier. Zo kan iedereen in alle rust van de omgeving genieten.

Route:

• Neem het pad langs de rand van het weiland met het weiland links van het pad en het bos en de heuvels rechts.
  • Loop door tot links in de hoek van het weiland een bankje staat.

Bankje met uitzicht

#Bankje met uitzicht
Uitzicht over de Elysese velden, die er door hun glooiing telkens weer anders uitzien.

Dit is een bankje op het hoekpunt de de Elyseese velden. Voor jou is het dus, of het laatste bankje met uitzicht of de eerste van een serie hele serie.

Route:

• Loop verder tot je in het zadelpunt van het dal op een kruising van paden staat.

Knooppunt Stollenberg

#Knooppunt Stollenberg
In de bossen tussen de Stollenberg en de Ravenberg ligt dit knooppunt, dat enige wandelroute trajecten aan elkaar verbindt. Met de optie, "Plan zelf een wandeling", kun je vanaf diverse startpunten zelf routes maken en uitprinten. Ook vanaf dit knooppunt is dat dus mogelijk.

Route:

• Neem het pad in oostelijke richting (op een gegeven moment kom je links van het pad het hek van een huis tegen).
  • Loop door tot je bij de ingang van het huis op een splitsing van paden uitkomt.

Villa 't Kaempke

#Villa 't Kaempke
Verspreid over de hellingen van de stuwwal rondom Berg en Dal en Beek Ubbergen vind je meerdere onder architectuur gebouwde villa's, zoals ook deze villa 't Kaempke. De soberheid van de jaren dertig is nog steeds zichtbaar in de vrijwel oorspronkelijke architectuur. Juist omdat deze villa ongeschonden de tijd heeft overleefd, is ze een aanwinst in het landschap.

Route:

• Neem het padje rechts van de poort van het landhuis.
  • Loop door tot je rechts achter het gaas een houten paddenstoel en een kabouter ziet staan.

Kabouterroute

#Kabouterroute
Langs de rand van de heuvels rondom Ubbergen is voor de kleinste wandelaars en hun (groot-)ouders een Kabouterroute aangelegd.
De Kabouterroute is aangegeven met houten paddenstoelen en tuinkabouters. Ze staan overal langs de route. De route ligt ook langs de beroemde Kabouterboom in het Kastanjedal. De folder met routebeschrijving is te krijgen bij de plaatselijke VVV.
Zelfs als het lopen soms nog niet meevalt, kun je vanuit de wandelwagen gefascineerd zijn door het zoeken (en vinden!) van de paddenstoelen langs de route. Maar kun je ook al herkennen welke kabouters er langs de route staan en wat hun functie of beroep is?

Route:

• Loop verder tot je links van het pad een grote tamme kastanjeboom, de Kabouterboom, ziet staan.

Kabouterboom

#Kabouterboom
Wist je wel dat de Kabouterboom bij Berg en Dal de oudste tamme kastanje van Nederland is?
Kabouters zijn van oudsher bekend. Ook hun goede relatie met de paddestoel, vooral die metrode met de witte stippen en met de ring om de steel is goed. Sommige kabouters schijnen er zelfs in te wonen.
Menigeen begrijpt deze ingewikkelde relatie niet goed en vandalen hebben de kabouterboom helaas meermalen in de fik gestoken.

Route:

• Loop verder tot je op een splitsing van paden staat met een pad van links boven.

Knooppunt met trappetje

#Knooppunt met trappetje
In een routenetwerk, zoals dit bij Beek-Ubbergen waarbij je uit routestukken zelf een wandeling kunt samenstellen, heb je veel knooppunten nodig. Dit is zo'n splitsing van wegen.
Hier dicht bij vind je de dikste boom van Nederland, een oude tamme kastanje, de beroemde Kabouterboom van Beek.

Route:

• Ga met je rug naar de twee paden van de Y-splitsing staan en loop richting de picknicktafel.

Kastanjedal bij de Kabouterboom

#Kastanjedal bij de Kabouterboom
De picknickbank kijkt uit over een klein moerasgebied. Vanuit het moeras stroomt een stroompje met helder koel bronwater vanuit de stuwwal richting de rivier in de uiterwaarden. In het moerasgebied vind je veel bijzondere plantensoorten, zoals goudveil en reuze paardenstaarten, beiden zeldzame plantensoorten in Nederland.
Het beekje verlaat via het Kastanjedal, een dal met vele tamme Kastanjes, een zeer vochtig brongebied om via het centrum van het dorp. Tamme Kastanjes, waar het dal naar vernoemd is, komen al sinds de tijd van de Romeinen in deze bossen veel voor.

Route:

• Ga met je rug richting het moeras staan en neem het pad aan je rechter hand richting de huizen.
  • Loop door tot je op een keerlus staat en kijk rechts achterom.

Huis Geldersch Landschap

#Huis Geldersch Landschap
Een huis van het Geldersch Landschap en Gelderse Kastelen is te herkennen aan de grachten groene luiken met de rode Gelderse roos op een gele ruit. Weet iemand meer over de bestemming van dit pand?

Route:

• Loop verder over de weg tot je rechts van de weg een symmetrisch twee onder een kap huis ziet staan.

Jaren '30 woning

#Jaren '30 woning
De vormgeving van huizenbouw uit deze periode is in te delen in een aantal hoofdklassen, maar de hoofdprincipes zijn vaak gelijk; zoals gebruik van strakke lijnen en het toepassen van oerhollandse baksteen als bouwmateriaal. Ondanks die strakke lijnen wordt er ook van af geweken, zoals te zien is in de boog boven de voordeur. De Romeinen hadden al een voorliefde voor de boogconstructie omdat deze erg stevig is en zonder extra steunconstructies veel last kan dragen.
Zo'n boog blijkt ook een symbolische betekenis, zo bleek uit vakliteratuur uit die periode: de bouwconstructie is zo stevig, dat ook binnenhuis het gezin in staat is om lief en leed met elkaar te delen. De boog waakt dus over de huiselijkheid. Dat was de opdracht voor de vrouw des huizes in die tijd.

Route:

• Loop verder tot de weg een bocht naar rechts maakt en er naast een huis een pad naar links is en kijk naar links boven.

Hoekhuis met torentje

#Hoekhuis met torentje
Tot aan de Rijksstraatweg in Beek is de wijk ontworpen in de Art Noveau periode. Dat blijkt uit het stratenplan. Aan de huizen is te zien dat de sluitstukken van de wijk pas in de jaren '30 gebouwd zijn.
Dit pand stamt uit de vroegste periode, omdat het vele ornamenten en een hoekhorentje heeft. De periode voor de eerste wereldoorlog was er een van verbroedering en positivisme met de nadruk op veel decoratie en tierlantijntjes.
Na de eerste wereldoorlog overheerste het functionalisme en de strakheid. De details van de rijke decoraties zijn in de loop van de tijd verdwenen. Een voorbeeld is het ontbreken van de omlijsting van de ramen. Ook ontbreekt de torenspits van het torentje. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat in de crisistijd van 1930 en door voortschrijdende inzichten het oorspronkelijke ontwerp nooit volledig is uitegevoerd.

Route:

• Neem het zandpad naast het huis met het torentje het bos in.
  • Loop door tot je aan de rand van een weiland op een splitsing met een paadje van links boven uitkomt.

Laan forse oude Eiken

#Laan forse oude Eiken
De rand van het weiland wordt begrensd door een prachtige laan met fors uitgegroeide eiken. Bomen in of langs het weiland dienden vroeger voor schaduw, zodat de koeien uit de zon konden herkauwen. Nu zijn de meeste koeien in Nederland in een loopstal te vinden.

Route:

• Volg het pad met het laantje eiken rechts van het pad.
  • Loop door tot je aan de rand van het tweede weilandje een paadje van rechts tegenkomt.

Tussen de weilanden door

#Tussen de weilanden door
Let eens op de kleine perceelgrootte. Op hellingen als deze zien we restanten van het zogenaamde vroegere graften landschap, waar er door de eigenaars walletjes op de helling werden aangelegd met stenen uit de naastliggende akkers. Deze stenen wallen werden beplant met meidoorn en sleedoorn en soms ook met hazelaars. Zo werd de erosie van de landbouwgrond op steile hellingen voorkomen. Vroeger waren deze percelen groot genoeg, tegenwoordig heeft men veel grotere percelen. Behouden om het landschap te behouden.

Route:

• Ga met je rug richting de berg staan en neem het paadje dat je recht voor je ziet.
  • Loop een paar meter door tot je rechts van het paadje een aantal bomen ziet staan.

Groep Beuken

#Groep Beuken
Tussen de weilanden is dit groepje Beuken aangeplant. Zulke groepen, die ook een afscheiding tussen de percelen vormen, geven een extra accent aan het landschap. Let eens op de gladde bast van de beuken. Dit is in tegenstelling tot de bast van de eiken, die geribbeld is.

Route:

• Loop verder en volg het paadje met een bocht naar links.
  • Loop mee tot je onder in het dal bent en op een knooppunt van paadjes staat bij de rand van de oude rijksweg.

Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.