#

Wandelen bij Rhenen

 
 

 
 
 
#

Wandelroute : Wandelroute kolen








#Wandelroute in het kort
Een wandeling door de Blauwe Kamer biedt je de nodige mooie vergezichten. Zo kun je de toren van Rhenen en de imposante Grebbeberg in de verte zien liggen. Ook een vergezicht op de veerpont en het veerhuis is zeer de moeite waard.
Al wandelend kom je lang een oude werkplaats van de steenfabriek.
De klei in de Blauwe Kamer is jaren lang afgegraven om er in de steenfabriek klinkers van te bakken. Naast het natuurgebied dat dit industriële verleden heeft opgeleverd zijn ook de resten van dit industriële verleden zelf te bewonderen. Zo kun je onderweg de ringoven en de smederij van de voormalige steenfabriek bekijken.
De wandelroute loopt door een stukje griend dat is ontstaan op de plek waar vroeger de bakstenen lagen te drogen.
Door de uiterwaarden vlak langs de Rijn loopt een mysterieus paadje. Via een tunneltje kom je aan de andere kant van de zomerdijk en een griendbos.
Van de steenfabriek in de Blauwe Kamer zijn nog de enige resten te vinden; zo staat de ringoven er nog en ook een oude kraan is blijven staan.
Wandelroute: Wandelroute kolen
Latitude: 51.9430512066555 Longitude: 5.61809568084167

Slideshow

#Overzichtskaartje
SVG Image

#Samenvatting
Beginpunt: Parkeerplaats de Blauwe Kamer
Eindpunt: Parkeerplaats de Blauwe Kamer
Lengte: 2,5 (km)
Aantal bezienswaardigheden: 28
 

Parkeren:

Openbaar vervoer:

  • Geen gevonden

Horeca:

Links:




Parkeerplaats de Blauwe Kamer

#Parkeerplaats de Blauwe Kamer
Parkeerplaats voor je auto voor deze wandelingen door het gebied van de Blauwe Kamer. Informeer je even naar de toestand bij hoog water in het voorjaar en de winter.




Route:

  • Loop vanaf de parkeerplaats, langs de kraan tot op de splitsing van paden bij het gebouw rechts van de weg.


Veerpont naar Opheusden

#Veerpont naar Opheusden
Vanuit de Blauwe Kamer kun je met de veerpont naar Opheusden. Doordat er door de jaren heen veel bruggen over de rivier de Rijn zijn gebouwd zijn veel van de veerponten gesloten. Deze kabelpont vaart nog iedere dag, zowel bij laag- als bij hoogwater. De veerpont zit vast aan een kabel in de rivier, zodat hij niet meegevoerd wordt met de stroom van het water. Aan de bootjes kun je zien waar de kabel loopt. De veerstoep is dan ook krom aangelegd in een aantal niveaus zodat de veerpont bij elke waterstand kan laden en lossen.




Route:

  • Neem vanaf de splitsing bij de veerpont het pad door de uiterwaarden in Westelijke richting.
  • Loop door tot je het restaurant aan je rechter hand ziet liggen.


Restaurant de Blauwe Kamer

#Restaurant de Blauwe Kamer
Vanaf het pad langs de Rijn heb je een goed zicht op het terras van Panorama Restaurant de Blauwe Kamer. Bij zonnig weer kun je vanaf het terras van dit restaurant genieten van een prachtig uitzicht over de Rijn en de particuliere tuin met herten en fazanten. Bij minder mooi weer kun je van hetzelfde uitzicht genieten vanuit één van de serres van dit restaurant.




Route:

  • Vervolg je route over het pad tot het pad een knik naar rechts maakt.


Uitzicht over de uiterwaarden

#Uitzicht over de uiterwaarden
Het pad langs de Rijn voert langs een aantal prachtige uitzichten. Op het einde heb je een vergezicht richting Rhenen, maar ook onderweg daar naartoe is het uitzicht afwisselend. Heb je wel gezien hoe het water rustig stroomt tussen de kribben van de Rijn. Of kijk eens de andere kant op richting de veerpont en het schilderachtige veerhuis van Opheusden.




Route:

  • Loop door tot waar je niet verder over het pad mag lopen.


Uitzicht richting Rhenen

#Uitzicht richting Rhenen
Vanaf het uitzichtpunt op het verste punt van deze route heb je niet alleen een prachtig uitzicht over dat deel van de Blauwe Kamer dat gesloten is voor publiek, je hebt ook een uitzicht richting Rhenen. Als je goed kijkt kun je de kerktoren van Rhenen zien liggen. De kerktoren is naar het voorbeeld van de Domtoren in Utrecht gebouwd. Ook de imposante beboste Grebbeberg is vanaf dit punt goed te bekijken.




Route:

  • Draai je om en neem het andere pad de polder in. Het pad links van het pad waar je op de heenweg overheen gekomen bent.
  • Loop een eindje door tot je de Meidoorns aan je rechterhand ziet.


Meidoorn struweel

#Meidoorn struweel
Langs de oever van de Rijn is in de Blauwe Kamer een struweel van meidoorns te vinden. Heb je wel gezien dat de meidoorns in een speciale vorm gegeten worden door de grote grazers die hier rondlopen. Alle frisse groen wordt er door de Galloway runderen en Konik paarden met de nodige regelmaat er van af gegeten. De oudere takken hebben laten ze ongemoeid, omdat die harde scherpe doornen en stekels hebben. De overgang van het dichte struweel met meidoorns naar het open terrein is hier een natuurlijke overgang met nog her en der verspreid een meidoorn in het open veld.




Route:

  • Loop een klein eindje verder en kijk achterom naar de Grebbeberg.


Uitzicht op de Grebbeberg

#Uitzicht op de Grebbeberg
Vanaf hier kun je duidelijk zien hoe de Grebbeberg als beboste verhoging in het landschap ligt. Je kunt duidelijk zien waarom de bouwers van de forten onderaan en boven op de Grebbeberg deze locatie kozen. Vanaf deze verhoging heb je een goed uitzicht en schotveld over het omliggende land. De steile wanden van de stuwwal maakten het fort boven op de Grebbeberg een moeilijk in te nemen vesting. Het gebruik van vliegtuigen in de oorlogsvoering veranderde dit definitief en daarom zijn de forten overbodig geraakt.




Route:

  • Loop mee met de bocht in het pad naar links.
  • Neem dan op de Y-splitsing het meest rechtse pad de verhoging op.
  • Loop door tot je op het observatie platform staat.


Uitzicht platform Blauwe Kamer

#Uitzicht platform Blauwe Kamer
Vanaf het platform boven op een verhoging in het landschap heb je ook met de rolstoel/kinderwagen een prachtig uitzicht over een groot deel van natuurgebied de Blauwe Kamer. Bij mooi weer kun je tot aan de Grebbeberg kijken. In de verte kun je de Galloway runderen en Konik paarden zien grazen. Er staat een bankje om rustig van dit uitzicht te genieten. Ook kun je met een verrekijker de dieren en vogels van dichterbij bewonderen.




Route:

  • Loop vanaf het uitzichtplatform in Oostelijke richting (Dit is met het water links van het pad) tot je op een viersprong van wegen komt.


Viersprong

#Viersprong
Op deze viersprong komen de verschillende routes door de Blauwe Kamer samen. Er gaat een geplaveid pad naar de in- en uitgang van dit terrein, één naar de ruïne van de voormalige smederij en steenfabriek en één naar het uitzichtpunt.
Ook verschillende routes van ons wandelproject komen hier samen en dan is in de software een knooppunt nodig om de losse route trajecten met elkaar te verbinden.




Route:

  • Neem vanaf de viersprong het middelste pad in Oostelijke richting. (Dit is met het water links).
  • Loop de heuvel af en loop door tot je links van het pad een gebouwtje ziet staan.


Werkplaats

#Werkplaats
Dit gebouw dat nu een ruïne is, was vroeger de werkplaats van de steenfabriek waar onder andere het materieel van de smalspoorspoorlijn onderhouden werd.
Iets verderop in de rand van het talud ingebouwd is het voormalige pomphuis te vinden. Overbodig water werd hier uit het terrein van de steenfabriek gepompt.




Route:

  • Loop verder tot je bij de tweede ruïne van een gebouw links op een splitsing van paden staat.


Smederij

#Smederij
Het grote gebouw dat hier staat was de smederij van de steenfabriek. Dit is nog te zien aan de schouw boven het smidsvuur in de binnenruimte. Er werd gebruik gemaakt van een smalspoor treintje om klei richting de steenfabriek te transporteren. Om onderhoud uit te kunnen voeren aan dit treintje en de vele scheppen die nodig waren om de klei te steken was ook een eigen smederij noodzakelijk.




Route:

  • Loop vanaf de smederij in Zuidelijke richting tot je bij de steenfabriek zelf bent.
  • Volg het pad langs de korte kopse kant van de steenfabriek naar de andere kant.


Binnenruimte Ringoven

#Binnenruimte Ringoven
Op deze hoek van de verlaten steenfabriek kun je veilig de ringoven binnen gaan en de binnenruimte van de steenfabriek bekijken. In deze gewelven werden de gedroogde bakstenen opgestapeld, waarna de ingang dichtgemaakt werd en er op die plek met kolen vuren gestookt werden om de stenen te bakken. De kolen werden door gaten in de bovenkant van de ringoven bijgevuld. Een ervaren stoker kon aan de kleur van het vuur zien of het de juiste temperatuur had. Na twee weken baktijd werd de deur weer opengemaakt en werden na enige tijd de afgekoelde gebakken stenen uit het gewelf gehaald. Dit proces ging van opening naar opening, de kamers waren dus afwisselend in gebruik. De oudste modellen van zo'n type steenfabriek waren rond, vandaar de naam ringoven. Het was dus een continu productieproces dat dag en nacht doorging.




Route:

  • Volg het pad verder langs de lange zijde van de steenfabriek naar de volgende hoek.


Ringoven

#Ringoven
Vanaf deze hoek kun je de ringoven en de schoorsteen goed overzien. Een groot deel van de schoorsteen is nu afgebroken. Vroeger was die zeker 40 tot 60 meter hoog.
Om goede stenen te kunnen bakken is de hoogte van de schoorsteen essentieel. De hoogte van de schoorsteen bepaalde de hoeveelheid trek in de schoorsteen en daarmee de aanvoer van de hoeveelheid zuurstof, wat weer bepaalt hoe heet de kolen branden.
Hoewel er geen stenen meer worden gebakken in de oude fabriek, zijn er nog genoeg details van de bedrijvigheid te ontdekken in- en rondom de oude ringoven. Zo vinden grootoor-vleermuizen en wilde bijen onderdak in de ruïne, die daarom maar deels toegankelijk is voor publiek.




Route:

  • Volg het pad verder langs de korte kopse zijde van de steenfabriek naar de volgende (ingestorte) hoek.


Rijtje arbeiderswoningen

#Rijtje arbeiderswoningen
Mensen waren vroeger veel minder mobiel dan nu; lang niet iedereen had een auto of een fiets. Arbeiders van de steenfabriek gingen zeker niet met de auto naar hun werk. Om de arbeiders van de steenfabriek te huisvesten is vlak bij de steenfabriek dit rijtje arbeiderswoningen gebouwd. Op deze manier konden de arbeiders dag en nacht lopend naar hun werk. Ze woonden daar waar ze werkten, vaak met grote gezinnen in de kleine huisjes. De steenfabriek is tegenwoordig vervallen tot een ruïne, maar de woningen zijn blijven staan en worden nog steeds bewoond.




Route:

  • Volg het pad schuin over het veld en loop door daar waar het pad naar beneden gaat.


Japanse Duizendknoop

#Japanse Duizendknoop
Op deze locatie staat de Japanse Duizendknoop. Ooit was dit een vrij populaire tuinplant. Nu is het een plaag, die heel moeilijk weg te krijgen is als deze zich eenmaal gevestigd heeft en wortelstokken heeft gevormd. De zaden en de resten wortelstokken komen soms met bouwafval mee, waarna de plant zich snel uitbreidt op de nieuwe locatie. Deze tuinplant ooit ingevoerd uit het buitenland is dus een echte bedreiging voor de inheemse flora. De grote grazers hier lijken hem niet te lusten.




Route:

  • Loop verder tot je op een splitsing rechts naast de ruïne van de smederij uitkomt.


Ruïne van de Smederij

#Ruïne van de Smederij
Van de voormalige smederij van steenfabriek de Blauwe Kamer is niet veel meer over dan een ruïne. Het doorzicht op zo'n overgroeide bouwval geeft deze plek in de Blauwe Kamer een romantisch karakter.




Route:

  • Neem vanaf de splitsing het pad dat in Oostelijke richting het griend in loopt. (Dit is het pad dat rechts langs de ruïne van de smederij loopt.)
  • Loop door tot je rechts van het pad een watertje ziet liggen.


Kleiput in griend

#Kleiput in griend
In het griend ligt deze kleiput verscholen. Er was overal op het terrein opslag van klei, zodat er voor het productie proces van bakstenen steeds voldoende grondstof aanwezig was. Nu is het een plek met een vrijwel ondoordringbaar wilgenstruweel.




Route:

  • Loop verder over het paadje door het griend.
  • Loop door tot je boven op de verhoging op een splitsing van paden staat.


Uitzicht oostelijk deel Blauwe Kamer

#Uitzicht oostelijk deel Blauwe Kamer
Vanuit dit knooppunt heb je een prachtig uitzicht over het oostelijk deel van de Blauwe kamer.
Het land om de steenfabriek is niet is afgegraven. Zo bleef de oven in de winter bij hoog water droog. Je kunt hier ook goed zien dat door de steenfabriek een heleboel klei is afgegraven om er baksteen van te maken. Het achtergebleven natte laagland is ideaal voor de ontwikkeling van een ooibos; dit is een bos langs de rivier, dat regelmatig overstroomt. Het zijn poelen ontstaan als restanten van afgravingen van de rivierklei, soms zijn het oude rivierarmen.




Route:

  • Neem het pad dat naar beneden loopt.
  • Loop een paar passen door tot je bovenaan aan de rand van het talud staat.


Appelboom

#Appelboom
Tussen de dichte prikkelstruiken, zoals meidoorn en sleedoorn, die met hun scherpe stekels de paarden op afstand houden, krijgen andere soorten een kans. Andere soorten zoals deze appelboom, die in het voorjaar prachtig bloeit en in de nazomer vruchten draagt.
Op een andere plaats dan tussen de prikkelstruiken had deze boom niet kunnen groeien. Hij zou opgegeten zijn door de Galloway runderen of de Konik paarden, die in dit gebied grazen.




Route:

  • Loop het talud naar beneden.


Plas Blauwe Kamer

#Plas Blauwe Kamer
In natuurgebied de Blauwe Kamer zijn de zomerdijken een aantal jaar geleden afgegraven voor klei voor nog werkende fabrieken zoals bij Doorwerth. Hierdoor heeft het water van de Rijn bij hoog water vrij spel. Na het hoogwater blijven dit soort plassen achter. Door het ruige karakter van het landschap komen in de Blauwe Kamer veel verschillende soorten watervogels voor. Ook trekvogels rusten hier graag uit.




Route:

  • Loop verder over het pad langs het talud tot je links van het pad aangevreten bomen ziet staan.


Aan geknabbelde bomen

#Aan geknabbelde bomen
Konik paarden lusten schors van bomen. Aangezien er nogal wat wilde Konik paarden in de Blauwe Kamer rondlopen, kun je hier duidelijk zien dat ze bijna alle bast van de bomen hebben afgeknabbeld. Toch groeien de bomen voorlopig nog verder, op de lange duur gaan ze dood en zorgen de paarden dus voor een open landschap, waar er op de meidoorns en sleedoorns met hun scherpe stekels na weinig groeit. Bij zo'n grote begrazingsdruk kunnen weinig soorten zich handhaven.




Route:

  • Loop door over het pad tot je aan je rechterhand in het talud een dichtgemaakt tunneltje ziet.


Dichtgemaakt Tunneltje

#Dichtgemaakt Tunneltje
In het talud naast het pad vind je een dichtgemaakt tunneltje van een zelfde type dat je bij de Rijn vindt. Uit hun afmetingen valt af te leiden dat ze waarschijnlijk gebruikt zijn door de smalspoorspoorlijn van de fabriek. Deze spoorlijn werd gebruikt om wagens met klei en wagens met afgebakken stenen te transporteren over het fabrieksterrein.
In de tijd dat het tunneltje gebruikt werd voor smalspoorvervoer zat men kennelijk niet in over hoog water. Nu is het tunneltje afgesloten, vermoedelijk om te voorkomen dat het land erachter onderloopt bij hoog water.




Route:

  • Loop een klein eindje verder over het pad.


Paarden WC

#Paarden WC
Honden en katten kun je zindelijk maken en ook van varkens is dit bekend. De wilde Konik paarden in dit gebied, gaan ook netjes met hun omgeving om; ze hebben de neiging om hun ontlasting allemaal op dezelfde hoop achter te laten. Een soort van paarden WC dus.
Wil je het gebied verschralen geen extra mest toevoegen, dan kun je deze mesthopen dus gemakkelijk verwijderen.




Route:

  • Loop door tot je bij een tunneltje komt.
  • Loop door het tunneltje en kijk aan de andere kant achterom.


Tunneltje

#Tunneltje
Het pad loopt door dit merkwaardige tunneltje. Het tunneltje lijkt een overblijfsel van het smalspoortransportsysteem van de steenfabriek. Tegenwoordig zorgt het ervoor dat de dieren die de Blauwe Kamer begrazen ook in de strook langs de rivier kunnen komen. Bij hoog water stroomt het water van de Rijn door dit tunneltje het deel van de Blauwe Kamer dat achter de dijk ligt binnen. Alles staat blank en de dieren moeten vluchten richting de Grebbeberg.




Route:

  • Volg het paadje door de uiterwaarden tot je op een splitsing van paadjes bij de eerste kribbe uitkomt.


Uitzicht over de Rijn

#Uitzicht over de Rijn
Tussen twee kribben door heb je vanaf dit punt een prachtig uitzicht over de Rijn. Aan de overkant van de rivier kun je het veerhuis van Opheusden zien liggen. Bij een veerpont hoorde vroeger een veerhuis annex café.
Is het je ook opgevallen dat de schepen op de Rijn aanmerkelijk kleiner zijn dan die op de Waal. Duwvaart komt hier niet voor. Deze kleinere schepen heten rijnaken.




Route:

  • Loop verder over het paadje door de uiterwaarden tot je op de splitsing bij de veerstoep staat.


Veerpont naar Opheusden

#Veerpont naar Opheusden
Vanuit de Blauwe Kamer kun je met de veerpont naar Opheusden. Doordat er door de jaren heen veel bruggen over de rivier de Rijn zijn gebouwd zijn veel van de veerponten gesloten. Deze kabelpont vaart nog iedere dag, zowel bij laag- als bij hoogwater. De veerpont zit vast aan een kabel in de rivier, zodat hij niet meegevoerd wordt met de stroom van het water. Aan de bootjes kun je zien waar de kabel loopt. De veerstoep is dan ook krom aangelegd in een aantal niveaus zodat de veerpont bij elke waterstand kan laden en lossen.




Route:

  • Neem vanaf de splitsing de betonplatenweg in Oostelijke richting. (Dit is met de rivier aan je rechterhand.)
  • Loop door tot je een huis aan je linker hand ziet.


Boerderij

#Boerderij
Hoewel er in de Meidagen van 1940 stevig gevochten werd bij de Grebbeberg is het hier tijdens de Tweede Wereldoorlog relatief rustig geweest bij de Blauwe Kamer. De enige oorlogsschade is nog te vinden in de voorgevel van deze boerderij in de vorm van een aantal kogelgaten; een restant van een schietpartij, toen de geallieerden in 1945 met de veerpont de Rijn probeerden over te steken.
Let op dat het toegangshek bij de boerderij bij hoog water gemakkelijk kan worden afgesloten met balken tussen de toegangszuilen en met zandzakken versterkt, zodat het terrein bij hoog water relatief lang droog blijft.




Route:

  • Loop door tot je een kraan aan je linkerhand ziet.


Kraan Steenfabriek

#Kraan Steenfabriek
Deze oude kraan hoorde bij steenfabriek "De Blauwe Kamer". Hij diende om klei over te laden in de klaarstaande wagentjes en gebakken stenen in de schepen aan de Rijnkade.
Door verbeterde technieken is de productie van stenen veranderd en werden de oude ringovens, zoals die van de steenfabriek in de Blauwe Kamer gesloten. De kraan is sinds de sluiting in 1975 blijven staan als monument voor deze karakteristieke industrie langs de grote rivieren van ons land.




Route:

  • Loop verder over de betonplaten weg tot je op een parkeerplaats komt.


Parkeerplaats de Blauwe Kamer

#Parkeerplaats de Blauwe Kamer
Parkeerplaats voor je auto voor deze wandelingen door het gebied van de Blauwe Kamer. Informeer je even naar de toestand bij hoog water in het voorjaar en de winter.


#Detailkaart
SVG Image


#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid



#Ga ook eens naar


    Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.
   
 
Onze sponsoren:


 
 
 
Onze project partners:

 
 
Provincie Gelderland

Gemeente Renkum

Dorpsplatform Doorwerth

Bureau voor toerisme deVeluwe.nl