#

#

Wandelroute : Natuur in de Polder

#Wandelroute in het kort
Je komt langs vogel observatiepunt de Kluut. Bevalve uitzicht over de plassen vol met vogels kom je op weg naar deze hut langs orchideëen.
Via het buitencentrum van Staatsbosbeheer en een aantal bruggen over een vijver kom je in het eerste deel van de Oostvaardersplassen.
Al wandelend kom je langs een vogel-observatie-hut waar je een goed zicht hebt op de Oostvaardersplassen.
Via een stel houten bruggen met een bankje om even uit te rusten van de wandeling, steek je de ringvaart over en kom je op de grote vlakte van natuurgebied de Oostvaardersplassen.
Veel van het wilgenbos in de Oostvaardersplassen is door een storm omgevallen. Vanwege de begrazing door wilde Konik paarden groeit het gebied ook moeilijk weer dicht.
De wandelroute voert je langs vogel observatiepunt de Zeearend. Vanuit de Zeearend heb je een prachtig uitzicht over de Oostvaardersplassen.
Wandelroute: Natuur in de Polder

Horeca:

Links:

#Parkeerplaats Oostvaardersplassen
Op de parkeerplaats aan het begin van de Oostvaardersplassen is plek voor ongeveer 30 auto's. De parkeerplaats dient als startpunt voor wandelingen. Beleef de wildernis van de Oostvaardersplassen zelf.

Route:

• Neem vanaf de parkeerplaats het pad richting het buitencentrum van staatsbosbeheer.
  • Voor het buitencentrum links afslaan het pad over de houten bruggen over de plas volgen.
  • Blijf het pad rechtdoor volgen in het wilgenbosje.
  • Op de T-splisting bij het kanaal rechts aanhouden.
  • Volg het pad over de twee bruggetjes naar de overkant en loop door tot je op een kruising van wegen staat.

Omgevallen wilgenbos

#Omgevallen wilgenbos
De wilgen in dit bos waren allemaal ongeveer even oud. Dat in combinatie met de begrazing door de vele wilde Konik paarden maakte het bos vatbaar voor een storm, zeker toen er al een aantal bomen omgevallen waren. Om een natuurlijke omgeving te behouden ruimt Staatsbosbeheer het dode hout niet op. Allerlei insecten vinden hun thuis onder de schors van dood hout en in het dode hout zelf. Het lijkt grijs en dood, maar in werkelijkheid is het een wildernis die wemelt van het leven. Door de vraat van de 1100 konik paarden, 200 reeën en 4000 edelherten krijgen jonge scheuten voor een nieuw wilgenbos weinig kans.

Route:

• Neem vanaf de kruising het pad dat in zuidwestelijke richting loopt. (Dit is het pad recht tegenover het pad over de bruggetjes.)
  • Loop door tot net na de eerste bocht naar rechts.

Paarden WC

#Paarden WC
Van huisdieren is bekend dat je ze zinnelijk kan maken. Dat kan alleen met dieren die netjes met hun omgeving omgaan. Konik paarden gaan kennelijk ook netjes met hun omgeving om. Ze poepen allemaal op dezelfde plaats. Zo vormt zich een paarden WC.
Ook kun je zien dat de uitwerpselen van de paarden langzaam opgeruimd worden. Dat komt omdat zo'n hoop paardenpoep een wildernis op zich is; er leven allerlei larven van insecten in, die de poep langzaam aan verteren. Zo is er zelfs midden op het asfalt een stukje natuur te vinden.

Route:

• Loop door tot het pad op een kruispunt bij een plas uitkomt.

Aangeknabbelde Bomen

#Aangeknabbelde Bomen
Paarden lusten graag de schors van bomen. Bij dit knooppunt staat zo'n aangeknabbelde boom; een heel stuk van de stam heeft geen bast meer en is van blank hout. Ook dit soort oudere bomen heeft dus te lijden onder de hoeveelheid Konik paarden die in dit gebied rondlopen. Jonge scheuten worden geregeld opgegeten; alleen tussen de stekelige meidoorns en sleedoorns hebben de wilgen kans om te kiemen en te groeien.

Route:

• Neem het pad dat vanaf de splitsing in zuidelijke richting loopt.
  • Loop door tot je links van het pad een plas ziet liggen.

Ganzen plas

#Ganzen plas
Watertje waar 's zomers veel ganzen in zwemmen. Ganzen voelen zich veilig op het water; dus bij gevaar gaan ze met hun jongen het water in. Buiten bereik van vossen en andere roofdieren slapen ze er 's nachts. Om aantrekkelijk te zijn voor ganzen heeft een watertje dus een redelijke afmeting nodig, zoals deze plas. Overdag grazen ganzen op grasland, dus dat dient ook dicht bij te zijn.

Route:

• Loop verder tot je bij een plas rechts van het pad op een splitsing van paden uitkomt.

Kikkerpoel

#Kikkerpoel
Poel vol kikkers, salamanders en andere amfibieën. Omdat het water in deze kleine poel relatief ondiep is en niet doorstroomt, warmt het water in het voorjaar snel op door de zon. Dit maakt het het perfecte leefgebied voor kikkervisjes, kikkers en andere amfibieën. Op een warme zomeravond kun je ze luid horen kwaken.

Route:

• Neem vanaf de splitsing het pad in zuidwestelijke richting.
  • Loop een eind door tot je op een kruising van paden uitkomt.

#Afslag richting een schuilhut
Bij het bord Wigbels eiland is een afslag richting een schuilhut. Vanuit deze schuilhut zijn de wilde konik paarden, de vogels en soms ook reeën en edelherten te zien.

Route:

• Neem het pad in zuidwestelijke richting, richting de vogel-observatie-hut. (Dit is het pad dat tussen de twee rijen struiken doorloopt.)
  • Loop door tot je in de vogel-observatie-hut bent.

Schuilhut

#Schuilhut
Vanuit deze schuilhut kun je de vele families met wilde Konik paarden bewonderen die in de Oostvaardersplassen rondlopen. De familiegroepen hebben een leidende hengst, die zijn familie verdedigd tegen jonge hengsten. Je ziet dus regelmatig kleine of grote schermutselingen.
Met een beetje geluk zie je vanuit de hut ook reeën en edelherten op de vlaktes aan de overkant achter de Konik paarden.
Aan de overkant van de plas zie je in de zomer een geel stuk land. Dat zijn de bloemen van de moeras andijvie, of de mosterd plant, die hier voorkomen sinds de polder droogviel.

Route:

• Loop de vogel-observatie hut uit en loop door tot je ongeveer halverwege de kruising en de vogel-observatie-hut bent.

Meidoorn haag

#Meidoorn haag
Haag van meidoorns. Deze struiken hebben scherpe stekels die voorkomen dat verhoute takken opgegeten worden door de konik paarden en de edelherten. Het frisse groen krijgt wel geregeld een snoeibeurt door deze grazers die in dit gebied rondlopen. Ook staan er andere stekelachtige planten als sleedoorn en wilde rozen in deze haag. Door deze haag van meidoorns kun je ongezien bij de schuilhut komen.

Route:

• Loop door tot je weer op de kruising van paden staat.

Route:

• Neem vanaf de splitsing het pad in noordwestelijke richting. (Dit is met het pad naar de vogel-observatie-hut met de twee rijen struiken erlangs aan je linker hand.)
  • Loop een eindje door tot je rechts van het pad een bankje ziet staan.

Bankje met uitzicht

#Bankje met uitzicht
Vanaf dit bankje heb je een prachtig uitzicht op de omgeving. De natuur van de Oostvaardersplassen is goed te zien. Aan de horizon zie je bij helder weer wat lijkt op de wolkenkrabbers aan de Zuidas van Amsterdam(??). Het is toch wel bijzonder dat je onder de skyline van Amsterdam zo'n groot gebied vol wildernis aantreft.

Route:

• Loop door tot je op een splitsing van wegen uitkomt bij het pad naar de Zeearend.

Afslag richting de Zeearend

#Afslag richting de Zeearend
Knooppunt van wandelroutes door de Oostvaardersplassen. Eén van de paadjes gaat richting de Zeearend, een gebouw van waaruit je de Konik paarden en de vogels in de Oostvaardersplassen ongestoord kunt observeren.

Route:

• Neem vanaf de kruising het pad richting de Zeearend.
  • Loop door tot je bij het observatiepunt bent en loop naar binnen.

Vogel observatie punt Zeearend

#Vogel observatie punt Zeearend
De Zeearend is midden jaren '90 door Rijkswaterstaat, toen beheerder van het gebied, gebouwd. Het gebouw doet nu dienst als vogel observatie punt. Binnen heb je een prachtig gezicht over de Oostvaardersplassen. Naast de vele vogels kun je hier ook de wilde Konik paarden zien, zonder zelf gezien te worden.

Route:

• Loop naar beneden tot je buiten voor de zeearend staat.
  • Loop terug naar de kruising van paden.

Afslag richting de Zeearend

#Afslag richting de Zeearend

Route:

• Neem vanaf de splitsing bij het pad naar de zeearend het pad in noordoostelijke richting.

Landschap Oostvaardersplassen

#Landschap Oostvaardersplassen
De uitgestrektheid van het moerasachtige landschap van de Oostvaardersplassen is uniek in Europa. De ontwikkeling van dit gebied wordt geheel aan de natuur overgelaten. Dood hout is een schuilplaats voor kevers en andere insecten, Staatsbosbeheer laat het daarom liggen. Door de begrazing met Konik paarden blijft het landschap open en hebben jonge scheuten moeite zich te vestigen op de vlakte. Zolang er zoveel grote grazers aanwezig zijn, wordt hier dus geen bos gevormd.

Route:

• Loop door tot je vlak voordat je bij twee plassen aankomt op een splitsing van paden uitkomt.

Weegbree

#Weegbree
Niet alles in de Oostvaardersplassen is puur natuur. Er zijn planten die de mens op de voet volgen. Weegbree met de karakteristieke bladrozetten, die dicht tegen de bodem aangedrukt liggen, komen al sinds de oudheid in de omgeving van de mens voor. Tredplanten kunnen goed tegen betreding, bijvoorbeeld op een wandelpad als dit. Het stuifmeel van deze planten is heel herkenbaar in bodemmonsters. De hoeveelheid weegbree stuifmeel in een grondmonster is voor de archeoloog een maat voor de menselijke aanwezigheid op die plek.

Route:

• Neem vanaf de splitsing van wegen het pad in oostelijke richting. (Dit is het pad richting de spoordijk.)
  • Loop door tot waar je aan je linkerhand een uitzicht over de plassen hebt.

Uitzicht over de plas

#Uitzicht over de plas
Vanaf dit punt heb je een weids uitzicht over de plas met rietkragen. Daarachter kun je het wandelpad over de dijk langs het Romijnsdiep zien liggen. Geniet van de avontuurlijke wildernis onder steeds nieuwe Hollandse wolkenluchten.

Route:

• Loop een klein stukje door tot waar je de rietkraag van de plassen goed kunt zien.

Afgegraasde Rietkraag

#Afgegraasde Rietkraag
Het riet aan de rand van de plas is aanmerkelijk korter dan het riet iets verderop in de plas. Dit komt door de grazers die in dit gebied rondlopen; 4000 edelherten, 1100 Konik paarden en 200 reeën. Je kunt precies zien tot hoever de paarden bij de rietkraag kunnen zonder al te natte voeten te krijgen. Daar houden ze niet van.

Route:

• Loop door tot je aan het einde van de twee plassen weer op een splitsing van paden staat.

Aangeknabbelde Bomen

#Aangeknabbelde Bomen

Route:

• Neem vanaf de splitsing van wegen het pad in noordoostelijke richting.
  • Volg het pad met de bocht naar rechts mee en loop door tot vlak voor het pad een bocht naar links maakt.

Paarden WC

#Paarden WC

Route:

• Loop verder tot je op een kruispunt van wegen voor een bruggetje uitkomt.

Omgevallen wilgenbos

#Omgevallen wilgenbos

Route:

• Neem vanaf het kruispunt van wegen het pad dat over de bruggetjes gaat.
  • Loop door tot je over het eerste bruggetje bent, op het eiland in het kanaal staat en aan je linkerhand een bankje ziet.

Zitje op de brug

#Zitje op de brug
Zitje op de brug voor een picknick of om lekker uit te rusten van een lange wandeling. Aan de ene kant kun je het buitencentrum van Staatsbosbeheer zien liggen. Aan de andere kant heb je een uitzicht over de vlakte waar de natuur zijn gang kan gaan. Je zit op een eiland in een afwateringsvaart van de Flevo Polder.

Route:

• Vervolg je route over het pad met de bruggetjes tot je aan de overkant bent en het pad een scherpe knik naar rechts maakt. Kijk hier naar links van achter het hek.

Uitzicht over de Oostvaardersplassen

#Uitzicht over de Oostvaardersplassen
Van achter het hek heb je een prachtig doorkijkje richting de Oostvaardersplassen. De Oostvaardersplassen liggen op het laagste punt van de Flevo Polder. Om de laaggelegen gebieden droog te maken was een aparte dijk met een apart afwateringssysteem met gemalen nodig. Dat is er nooit gekomen. Het laaggelegen gebied is aan de natuur overgelaten om zich op een natuurlijke manier tot een wildernis te ontwikkelen. Omdat het zo laag ligt, zijn er nog steeds grote vlaktes met water te vinden, die je vanaf hier goed kunt overzien.

Route:

• Draai je om en volg het pad tot je op een splitsing met een pad naar links uitkomt.
  • Neem het pad naar links en loop door tot het pad tussen de wilgen door slingert, vlak voor een splitsing met een pad naar links.

Slingerpaadje door Wilgenbos

#Slingerpaadje door Wilgenbos
Het asfaltpaadje richting het natuurlijke deel van de Oostvaardersplassen slingert hier op een romantische wijze door het wilgenbos. Het paadje is geasfalteerd om de Oostvaardersplassen ook toegankelijk te maken voor mensen in een rolstoel. Vanwege de slingering heb je iedere keer een andere blik op de verschillende aspecten van het wilgenbos.

Route:

• Loop verder tot de splisting met een asfaltweg van links.

#Afslag richting een schuilhut
Midden in dit bosje van wilgen buigt een pad af naar een schuilhut van waaruit je de vogels in de Oostvaardersplassen van dichtbij kunt observeren. Je kunt er een heel eind over het water van de Oostvaardersplassen kijken.

Route:

• Loop vanaf de splitsing van het wandelpad richting de vogel-observatie-hut.

Schuilhut

#Schuilhut
In deze schuilhut is een vogel observatie punt ingericht. Als het riet voor de hut gemaaid wordt, heb je een mooi uitzicht over het water. In de winter en het vroege voorjaar zie je hier veel brandganzen, die hier vanuit Siberië overwinteren. Wellicht zie je een roofvogel of lepelaar voorbij komen.

Route:

• Verlaat de vogelhut en loop door tot de eerste struiken langs het pad. Dit is nog voordat het pad weer naar beneden het wilgenbos ingaat.

Aangevreten struiken

#Aangevreten struiken
De meidoorns en sleedoorns worden aangevreten door de 1100 Konik paarden, 200 reeën en 4000 edelherten in de Oostvaardersplassen. Ze lusten wel een sappige nieuwe scheut. De struiken krijgen daardoor een merkwaardige vorm, met een paar blaadjes vlak bij de stam. Als je geluk hebt kun je zelfs hier voor in de Oostvaardersplassen een aantal van de 4000 edelherten zien die knabbelen aan de blaadjes van de struiken.

Route:

• Loop door tot je weer op de splitsing met het wandelpad staat.

Route:

• Neem vanaf de splitsing het pad in noordoostelijke richting. (Dit is met het pad van de splitsing aan je linkerhand.)
  • Loop door tot je het wilgenbos uit bent en je bij de plas op een houten brug staat.

Gebogen boom

#Gebogen boom
Als bomen aangevreten worden door het wild en ze de schors eraf gegeten hebben, ontstaat een zwakke plek waar de boom buigt. De meeste bomen gaan dood als de bast opgegeten is. Deze boom heeft geluk gehad, niet alle bast is opgegeten. De boom is dus gedeeltelijk omgevallen en vervolgens weer de hoogte in gegroeid. Vandaar de gebogen boomvorm. Dit soort bijzondere boomvormen kun je hier vaker tegenkomen, omdat de natuur zijn gang mag gaan en niemand de omgevallen bomen opruimt.

Route:

• Loop verder tot je op een houten brug staat.

Brug over de plas

#Brug over de plas
Een groot deel van de Oostvaardersplassen bestaat uit open water. Op het wandelpad houd je droge voeten omdat er een aantal bruggen over de plas aangelegd zijn. Vanaf de brug heb je een goed zicht op de plas, zijn oevers en de watervogels. In de rietkraag zitten soms kleine zangvogeltjes, heb je ze wel gehoord? Loop dus zachtjes over de planken en misschien zie je wel watervogels met hun jongen. Of let eens op de karpers die in het water zwemmen?

Route:

• Loop een klein stukje verder en kijk rechts van het pad.

Kantoor Staatsbosbeheer

#Kantoor Staatsbosbeheer
Naast het wandelpad verscholen tussen het groen ligt een stukje bijzondere architectuur in de vorm van een pyramide-achtig gebouw. Het is een Kantoor Staatsbosbeheer en tevens werkschuur. Vanuit dit pand wordt het beheer van bos en natuur in de Oostvaardersplassen en verdere omgeving georganiseerd. Het is één van de werkplekken van de boswachter, en daarom niet bedoeld voor bezoekers van het gebied.

Route:

• Loop verder over de houten brug tot je bij het buitencentrum van Staatsbosbeheer aangekomen bent.

Buitencentrum Oostvaardersplassen

#Buitencentrum Oostvaardersplassen
Voor wandelaars en andere geïnteresseerden heeft Staatsbosbeheer een Bezoekerscentrum ingericht. Je vindt er een winkel en informatiepunt.
De Oostvaardersplassen zijn ontstaan doordat men in het recente verleden de natuur helemaal zijn gang heeft laten gaan in een dieper gelegen stuk van de Flevo Polder. In een kleine tentoonstelling wordt hierover allerlei achtergrond informatie gegeven.
Het buitencentrum is ook voorzien van een horeca gelegenheid met terras. Het is ook het startpunt voor verschillende wandel- en fietsroutes, tal van excursies met de boswachter en andere activiteiten.

Route:

• Sla rechts af en loop verder richting de parkeerplaats.

Route:

• Neem vanaf de parkeerplaats het pad links naast het informatiebord dat richting schuilhut de Kluut gaat.
  • Loop door tot je in de observatiehut bent.

Schuilhut de Kluut

#Schuilhut de Kluut
De Kluut is een van de vier hutten in de Oostvaardersplassen van waaruit je vogels en ander wild kunt observeren. Vanuit schuilhut de Kluut zijn het jaar door verschillende soorten vogels op het water te bewonderen. In de Oostvaardersplassen bevindt zich een kolonie lepelaars. Zeldzame soorten als: de roerdomp, grote zilverreiger, bruine kiekendief, blauwe kiekendief, porseleinhoen en blauwborst broeden in het gebied. In het voor- en najaar doen veel sterns en steltlopers het gebied aan. In de winter kunnen grote aantallen eenden (wintertaling, krakeend, pijlstaart, slobeend, tafeleend en kuifeend) de plassen bevolken. Uitgebreide informatie vind je op de website van de vogelbescherming.

Route:

• Draai je om en loop een klein stukje terug richting de parkeerplaats.
  • Langs het deel van het pad tot de eerste bocht staan in de zomermaanden orchideën.

Orchideeën langs het pad

#Orchideeën langs het pad
Ook vlak langs het pad staan Orchideeën. In de zomer vormen ze een bloeistengel met een tros roze bloemen erop. Orchideeën hebben schrale (niet bemeste) grond nodig om te groeien. Hier aan de rand van de Oostvaardersplassen vinden ze die volop en staan ze zelfs vlak langs het pad. Je kunt ze dus goed bekijken.

Route:

• Loop door tot je vlak voor het einde van het pad aan je linker hand een weiland achter een bordje ziet liggen.

Orchideeën weide

#Orchideeën weide
Achter het bordje met "kwetsbaar gebied, geen toegang" erop, ligt een stuk schraal grasland. Op deze weide groeien 's zomers diverse Orchideeën soorten. Vanaf het pad kun je in de zomer de roze-paars achtige bloemen als stipjes tussen het gras zien staan.

Route:

• Loop verder tot je weer op de parkeerplaats staat.

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.