Het gebied rondom het station in Zutphen werd in de Tweede Wereld oorlog zwaar gebombardeerd, je vindt er nog veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw. Het centrum van Zutphen kent verschillende binnenhofjes en steegjes. Maak kennis met de broederensteeg net achter het stedelijk museum. Een wandeling door het oude centrum van Zutphen biedt een veelvoud aan oude winkelpanden vol bedrijvigheid, afgewisseld met pitoreske stadsgezichten. Waar 's zomers het leven zich buiten op straat afspeelt, vind je bij een dik pak sneeuw prachtige etalages voor sinterklaas. Oude handelswegen en handelspanden in het centrum?? Zutphen is van oudsher een bestuurscentrum, waar handel recht en kerkelijk bestuur samenkomen. Veel van de gebouwen die daarvoor dienden (en soms nu nog dienen) zijn blijven staan in het historische centrum. Aan de rand van Zutphen waar de grachten en het riviertje de Berkel gedempt zijn staan nog steeds statige panden, gebouwd niet langer ter verdediging van de stad maar als visite kaartje.
Na de Tweede Wereldoorlog was veel van de infrastructuur van de spoorwegen vernield. Voor de wederopbouw konden de architecten kiezen uit een aantal standaard panelen om de nieuwbouw als Lego voor vakmensen mee in elkaar te zetten. Vele stations van architect Schelling in Nederland werden op deze manier hersteld. De paneelbouw met grindbetonplaat, was lange tijd het keurmerk van de Nederlandse Spoorwegen.
Het station van Zutphen heeft nog veel van deze naoorlogse kenmerken en is in 2007 door Minister Plasterk voorgedragen als wederopbouwmonument.
Route:
Loop vanuit de stationshal het station uit en loop rechtdoor langs de Fietsenkelder.
Steek bij de stoplichten over en bekijk de boulevard tegenover het station.
Stationsallee Zutphen
Vanaf het station in Zutphen loopt een brede straat richting het centrum van de stad. Een aantal jaren terug is het plein voor het station opnieuw ingericht, waarbij er ook fietsenkelder is aangelegd. Toen is ook de beplanting met rozen van het stationsplein aangepast aan de monumentale status van het station. Opnieuw ingericht als toegangsweg voor langzame verkeer richting de oude binnenstad van Zutphen is het een geslaagd stedenbouwkundig project.
Route:
Neem de Boulevard tegenover het station (stationsstraat) en loop door tot deze een knik maakt en rechts van de weg een gebouw staat met een glazen toren.
Oude Gemeentehuis??
Op het eind van de allee die het station met de oude binnenstad verbindt staat dit opmerkerlijke gebouw uit de werderopbouw periode. Opvallend is het open trapportaal vormgegeven als een toren. Dat doet vermoeden dat het gebouw misschien wel in gebruik geweest is als gemeentehuis.
Route:
Sla aan het einde van de stationsstraat, op de T-splitsing bij degracht links af en kijk meteen rechts.
Fluisterboot rondvaart
Wie wil genieten van de oude stad Zutphen en deze eens vanuit de oude stadsgrachten bekijken, boek dan een rondvaart per fluisterboot door de grachten van Zutphen. Je kunt ook een kanotocht over het riviertje de Berkel maken, door het omliggende land van Zutphen.
http://www.fluisterboot-zutphen.nl/
Route:
Loop verder tot je op een plein bij de C&A uitkomt.
Samenspanning van elementen
Het gedeelte van Zutphen rondom het station werd in de Tweede wereldoorlog zwaar beschadigd door een bombardement. gelukkig bleef het oude centrum onbeschadigd, Na de oorlog is hier aan het plein dat de verbinding vormt tussen het oude en het nieuwe Zutphen veel nieuw gebouwd. De nieuwbouw uit de jaren '50 levert grotere winkelpanden dan die in het historische centrum, zodat hier grote winkelketens gevestigd zijn.
Het kunstwerk 'Samenspanning van elementen' is van de Nederlandse kunstenaar Marius van Beek (Utrecht 1921-2003).
Route:
Loop links langs de snackbar richting het Stedelijk Museum.
Stedelijk Museum Zutphen
De 'Oudheidkamer van Zutphen en de Graafschap' opgericht in 1877 door de gemeentesecretaris baron L.A.F.J. van Heeckeren, heeft de aanzet gegeven tot de stichting van het Stedelijk Museum in 1903. Toen bestond de collectie uit ongeveer 500 voorwerpen.
Sinds 1954 is het museum gevestigd in het dormitorium (slaapzaal) en het refectorium (eetzaal) van een Dominicaner klooster dat vanaf eind 13e eeuw op deze plaats stond.
In de voormalige kloosterkerk (Broederenkerk) was sinds 1983 de openbare bibliotheek gevestigd. Recent zijn er plannen het museum te verplaatsen in 2016. Voor de historische panden wordt een nieuwe bestemming gezocht.
In het Stedelijk Museum kun je kennis maken met wisselende tentoonstellingen moderne kunst. Ook is er aandacht voor de rijke geschiedenis van de stad Zutphen.
Route:
Links naast het stedelijk Museum is een pad met een tunneltje erin.
Ingang Rosmolensteeg
De Rosmolensteeg verwijst naar een rosmolen, die hier ooit stond. In deze molen werden de maalstenen in beweging gebracht . Wat ook kon was een paard inspannen en daarmee de molenstenen in gang brengen.
Route:
Loop een klein stukje het steegje in tot je midden in het tunneltje staat.
Tunneltje
Tunneltje: in een druk bebouwde stad als zutphen telde elke plaats. Zo werd dus ook boven steegjes gewoond en gebouwd.
Geniet van het spel van licht als de zon het binnenhofje bestrijkt.
Bij de ehrbouw van delen van Zutphen is een deel van de oude sfeer in het centrum bewaard gebleven (sfeer gehandhaafd). Zo ook deze ingang van de Rosmolensteeg. Het aangrenzende pand is over het steegje heengebouwd, waardoor je alleen via een tunneltje de Rosmolensteeg door kunt. Geniet in het vroege voorjaar van de eerste zonnestralen die je door het tunnetlje tegemoed komen en op warme herfstdagen van het laatse zonnetje voor de winter.
Route:
Loop verder door het tunneltje tot je op een binnenplaats staat.
Rosmolensteeg
Rosmolensteeg, hofje met binnentuin. Een van de vele hofjes in de binnenstad van Zutphen. (Hoe kan het dat dit het agnietenhof heet, naar mijn idee? En het pand waar je op uitkijkt waar het museum inzit heet het broederenklooser.)
Route:
Loop verder opnieuw door een tunneltje heen tot je op een kruispunt van winkelstraten staat.
Ingang Rosmolensteeg
Nieuw knooppunt. Je staat op een kruispunt van straten in het oude stadscentrum van zutphen. Eén van de wegen die samenkomen, valt op, doordat deze komt vanuit een tunneltje in een wit historisch pand.
Route:
Neem de Korte Beukerstraat (langs de la France) tot je de Frankensteeg kruist.
Middeleeuwse steegjes
Middeleeuwse steegjes, vol met economische activiteit. Zoals hier bij het zuivelhuis en de hema. Dit soort situateis kom je weingi tegen in nederland; in het zuiden van frankrijk, rome o.i.d. kun je nog genieten van zulke binnenstedelijke situaties tegen.
Route:
Loop langs de Hema (rechts) tot je op de Beukerstraat uitkomt en voor het pad van de Hema staat.
Hema
Hema; grappig om te zien hoe men ook in de binnenstad grotere winkelpanden aantreft.
Route:
Loop verder door de Beukerstraat met de Hema aan je rechter hand.
Loop door tot bij het tweede steegje van links (met bogen) en je op een klein pleintje met koopmanshuizen erlangs staat waar meerder steegjes samenkomen.
Koopmanshuizen
Koopmanshuizen met opslag zolder en hijshaak. De goederen werden bij de haven door havenarbeiders overgeladen op karren, en opgeslagen op de zolders van pakhuizen, lekker hoog en droog en vrij van muizen.
Tegenwoordig in gebruik als cafe.
Route:
Neem de winkelstraat (Beukerstraat) met de koopmanshuizen aan de rechter kant.
Loop verder tot je aan je rechter hand een winkelplein ziet liggen (Schupstoel).
Schupstoel
Te klein voor de grote markt, maar het lijkt een historisch plein en dan is de kans groot dat het een functie had zoals bijvoorbeeld veemarkt. Even opzoeken op google hoe het heet. Tegenwoordig vind je er winkels als de bart smit.
(De straat schijnt de Schupstuhl te heten, maja... Het was een binnenhaven aan de stadsgracht met pakhuizen getuige ook de gewelvenkelder in 1 van de panden.)
Route:
Loop nog ongeveer 35 meter door tot de winkelstraat (Beukerstraat) de Armenhage en de Bornhovestraat kruist.
De oude wand
Hoekpand aan de oude wand, een straat die zo heet omdat die de contouren van de oude stdsmuur nog in het binnenstedelijk landschap weergeeft. twee bouwlagen prachtig hoekpand.
Route:
Neem de smalle klinkerweg tussen de huizen (Oude Wand) tegen de richting van het verkeer in.
Loop ongeveer 100 meter verder tot je op een Y-splitsing bij een wit huis uitkomt.
Hoekhuis
Hoekhuis. Elk stukje stad werd nuttig gebruikt, zoals je kunt zien aan dit pand. Flatironbuilding in New York, maar dan een veel gezelligere en romantischere aanblik.
Route:
Neem het steegje rechts van het witte hoekhuis (Armehage) en loop door tot de tuintjes vlak bij de stadsmuur.
Stadstuintjes
Stadstuintjes, natuur in de binnenstad. Onderdeel van een project of wedstrijd meen ik me te herinneren??
De vierkanten van 1 bij 1 meter die uitgespaard zijn uit het wegdek en vol met bloemen staan die het hele jaar door bloeien, geven het steegje meteen een heel andere aanblik.
Route:
Loop een paar meter door tot bij de boogvormige restanten van de stadsmuur.
Stadsmuur
Stadsmuur, werd rond 1900 afgebroken vor staduitbreidingen. De weinige stukjes die bleven staan vormden een romantisch monument. Rond 1950 gerestaureerd en geconserveerd. Wachttorentjes (waar je misshcien wel inkunt en fietsen en tuingereedsachap schuurtje verstopt onder de bogen van de oude stadsmuur.
Route:
Loop verder door het steegje langs de stadsmuur en sla aan het einde links af.
Loop door tot je aan je linker hand de Rabobank ziet.
Rabobank
Rabobank. (hoofrd)pand aan het ... plein.
Rabobank grappig pand, rabobank style tegenover de haven het oude centruam van de handel.
Route:
Loop verder tot je voor het pand van het Leger des Heils staat.
Pand Leger des Heils
In de voormalige Baptistenkerk uit 1878 aan het Hagepoortplein 4 was vroeger het Leger des Heils gevestigd. Ook de dienstwoning (1912) ernaast is een monument.
De bouwstijl van dit gemeentelijk monument noemt men wel de Waterstaatsstijl. Het lijkt erg op wat je veel ziet bij de boerderijen in de Ooijpolder bij Nijmegen. Men slooft zich uit met baksteen fraaie versieren in te metselen. Door het geheel wit te pleisteren is dit detail verloren gegaan. Wel draagt het witte gebouw bij tot het rustige stadsbeeld van het Hagenpoortplein.
Route:
Loop over het pleintje richting de grote weg.
Sla links af (met je rug naar de stadsmuur) en kijk meteen rechts van de weg.
Kantoor Havenmeester
Hier vlak langs het riviertje de Berkel vind je het kantoor van de Havenmeester. Vanuit dit gebouwtje hield de havenmeester toezicht op het overladen van de goederen en keek hij of de belastingen aan de stad Zutphen betaald werden. Op die manier floreerde de handel rondom het kantoortje.
Tegenwoordig kun je er fluisterboten huren? voor een tocht door de grachten van Zutphen of over het riviertje de Berkel.
Route:
Loop vanaf het Havenmeesterskantoor (links van de weg) langs de stadsgracht richting de stadsmuur, langs de bushalte bij een pleintje (Hagepoortplein) op tot je na het passeren van de stadsmuur op een kruising met o.a. de Isendoornstraat staat.
Stadsmuur en Berkelpoort
Vroeger was het stadje Zutphen voorzien van een gesloten ring van stadsmuren voor de verdediging van de stad. Je kunt hier nog een stuk stadsmuur bewonderen, inclusief de waterpoort.
Door toedoen van de neo-romantische architect Cuypers is dit deel van de stadsmuren gered. Hij vond omstreeks 1880 dat de stadsmuren in een toestand van verval een toevoeging aan het romantische stadsbeeld waren. Zo zijn ze bewaard gebleven.
In 1951 zijn de muren nog wat verder hersteld, zodat de oude sfeer weer zichtbaar werd.
Nu maken deze oude restanten de historische binnenstad aantrekkelijk voor toeristen.
Route:
Loop parallel aan de stadsmuur (rechts) de straat in.
Sla rechts af bij de paardenwal en loop een stukje door.
Kijk naar de huisjes achter een plantsoentje rechts van de weg.
... plein
... plein. Het lijkt op een hofje. De ronding die erin zit is vermoedelijk de verlegde stadsgracht voor de eerste uitbreiding van de stad.
Grappig detail zijn de seriematig gebouwde huisjes, die ooit aan de stadgracht richting de zuiderhaven stond.
Route:
Loop verder tot je op het pleintje bent waar je de Laarstraat en de Breukerstraat kruist.
Pleintje einde Laarstraat
Pleintje einde Laarstraat, vol met gezellige horeca. Zorgt voor aansluiting van de binnenstad op het nieuwe winkelcentrum.
Je kunt hier goed zien hoe de oude dichte bebouwing van de historsiche binnenstad overgaat in een hoofdstraat die het centrum met elders verbindt met panden van een later datum, van na de val van de stadsmuren.
Route:
Neem de boompjeswal en loop door tot je rechts na een haag een hoekpand ziet liggen.
Hoekpand
Hoekpand.
(Vestibules naar buiten de stad...)
Hoekpand in de architectuur van de fin de siecle. Aan de schuinekan van de hoek kun je echt zien dat het een hoekpand is. Nu zit er een tuin tussen de twee hoekpanden. Dat kan ooit een steeg of openbaar zichbare tuin geweest zijn. In de tijd dat dit pand bewoud werd werden de oude binnenstedelijke stadsmuren, met hun bastions afgebouwd. Aan dit pand is te zien dat de normen en waarden van die tijd, zoals vrij burgerschap de taak van de bastions overnamen. De combinaties van panden steken als een bastion uit de stad om de ommelanden te overzien.
Route:
Loop verder tot het pand rechts van de weg met een balkonnetje en kijk naar de voordeur, het portiek en de raamindeling.
Jugenstilpand
Jugenstilpand. vrivole bogen, en veel aandacht voor bloemen en natuurlijke vormgeving. Gebouwd in de tijd van het positivisme in de periode voor de eerste wereldoorlog.
Route:
Loop nog een stukje verder en kijk naar het pand rechts.
Art deco pand
Art Deco pand in stijl van de Amsterdamse school. Na de eerste werled oorlog volgde er een tijd van bezinning; in de architectuur is dat terug te vinden een een sober maar krachtig gebruik van rechte en strakke lijnen. Grote vraag is of hier een leegte / tuin / steegje is opgevuld o.i.d. Dat een ouder pand verdwenen is, van het type hoekpand even verderop en dit gebouw daarvoor in de plaats gekomen is.
Route:
Loop verder tot je rechts een steegje ziet liggen.
... steeg
Nieuw knooppunt aan het einde van een van de vele steegjes die het oude stadscentrum van Zupthen rijk is. Een strakke vormgeving met leibomen deelt de ruimte in.
Route:
Neem de Martinetsingel met het pand aan je linker hand.
Sla in de bocht links af, de Boompjeswal op.
Loop door tot de ingang van de Oskamsteeg (links).
Dubbel Hoekpand
Dubbel Hoekpand. Symmetrisch ontwerp op de raampartijen na. Wel functioneel, alleen het trappenhuis is op de derde verdieping uitgebouwd. Franse balkonnetjes, staat alleen, ergens is het pand niet af?? (komt dat door de woningnood na de oorlog en de deling.)
Route:
Ga met je rug richting het hoekpand staan en sla rechts af.
Loop door tot je rechts een hoekhuis met allerlei torentjes ziet staan.
Torentjes
Ensemble van Torentjes, Wie omhoog kijkt langs de geven van het historische pand, ziet op een mooie dag een fel blauwe lucht waartegen een ensemble van torentjes zich afsteekt. Loop maar eens een aantal stappen heen en weer en kijk hoe het rithme verandert.
Route:
Loop door tot je bij het paadje naast het hoekhuis staat.
Hoekhuis
Nieuw knooppunt. Hoekhuis rond 1880, een tijd waarin versiering van paden niet op kon. De schikking van de ruimten in het pad is deels van binnen opgebouwd, anders dan bij moderne woningbouw; is er geen rukmt voor iets als een trappenhuis binnen het groendplan, dan bouwt met het trappenhuis naar buiten toe uit, met een subtiele uitbouw. Daarbij weegt men het ontwerp zo af dat het geheel er harmonisch uitziet. Ook komen veel stijlelementen uit eerdere periodes, zoals de renaissance terug in het ontwerp.
Route:
Loop een stukje de Drogenappensteeg in, richting de stadspoort tot je bij het standbeeld bent.
Beeld
Beeld. Wie klein genoeg is kan in het beeld kruipen en zo een leuke herinnering aan een dagje Zutphen overhouden. (Nazoeken: wat is het voor een beeld en wat is de relatie met de drogenappen steeg.)
Route:
Loop verder de Drogenappensteeg in tot je bij de stadspoort bent.
Stadspoort
Steeg + stadspoort van het oude centrum. Is dit de kleever stadspaoort? verderop ligt wel de kleever weg. (Nazoeken stadspoort drogenappensteeg).
Route:
Loop onder de stadspoort door tot je bij een terrasje in het steegje uitkomt.
Steeg
Steeg met een terras. In steegjes kun je van allerlei verrassingen tegenkomen. Terrasje in een zonnig hoekje, al vroeg in het voorjaar als de zon het terrasje weer weet te vinden waan je je in monmatre.
Route:
Loop verder door tot je aan het einde van de Drogenappensteeg op de Houtmarkt van Zutphen staat, op een kruising van wegen.
Drogenapsteeg
Ingang van de Droge Nappensteeg is vernoemd naar een stadsmuzikant Thonis van Grol. Deze stadsmuzikant, bijgenaamd Tonis Drogenap, woonde en werkte in Zutphen rond 1555. Waarschijnlijk kreeg hij zijn bijnaam omdat hij weinig geld had, en zijn drinkbeker tevens zijn bedelnap, vrijwel altijd leeg was.
Route:
Loop een paar meter de over de houtmarkt en houdt links aan een zijpleintje in, richting de grote kerktoren.
Loop door tot op het zijpleintje en kijk een aantal meter voor het steegje rechts van het pad naar het motief in de stenen.
Pleintje
Pleintje van kinderkopjes. Let eens op het motief van de stenen in het pleintje en de entourage van de torens achter het pleintje. Bouwen op het gevoel en op het zicht zoals dat vroeger ging, levert een bijzonder stadsbeeld op.
Route:
Loop een paar meter verder en kijk naar het witte huis link van het pad vlak voordat je het steegje ingaat.
Proosdij
Proosdij
Route:
Loop verder tot aan het einde van de Proosdijsteeg.
Steeg
Steeg. Opvallend aan middeleeuwse statdscentra zijn de vele kleine straatjes en steegjes, zoals hier.
Route:
Loop verder tot je links van de weg de achterkant van de kerk ziet liggen.
Straalkapel
Straalkapel. Doel van een gotische kathedraal met een hoog middenschip en een zo licht mogelijke bouwwijze is om licht in de kerk te brengen. Door de grote ramen achter het koor van de kerk straalt de oosteroachtendzon de kerk binnnen en benadrukt de mystieke sfeer en de constructie van het bouwwerk die ten hemel reist.
Route:
Loop verder tot je rechts van de weg de ingang van een wit gebouw ziet liggen.
... Gebouw
... Gebouw. Opvallend aan het gebouw is dat het gebouwd is in de stijl van de renaiccance. Symmetrisch met een timpaan boven de ingang.
Route:
Loop verder tot je links om de hoek een zijportaal van een kerk ziet liggen.
Zijportaal
Lang niet altijd was het zo dat een gotisch bouwwerk zoals deze kerk gebouwd werd via een vooraf uitgewerkt bouwplan. Dat was veel te duur. Het zijportaal van deze kerk is, prachtig gotisch uitgevoerd. Een schril contrast vergeleken met de strakke baksteen architectuur die de toren hooghoudt en waar de hoofdingang zich bevindt. Soms had dat als reden dat koningen, regenten of andere adel via de zijkant en hun eigen portaal de kerk betraden en verlieten. Soms ook is de reden te vinden in snelle en praktische herbouw na oorlogen of stadsbrand.
Route:
Loop verder tot je voorbij het Gravenhof aan de rand van het plein voor de grote kerk een weg richting het centrum kruist.
Gravenhof
Nieuw knooppunt. In strakke witte vormgeving. Schijnt een museum te zijn, maar heb het nog niet opgen aangedtroffen.
Route:
Neem de weg links naast het Gravenhof (Korte Hofstraat) en vrijwel meteen zie je links het gemeentehuis.
Gemeentehuis
Gemeentehuis, gebouwd met het oog op de milliumwissel, als onderdeel van een plan om het oude stadscentrum te revitaliseren. Een vitale en eigentijdse gemeet een eigentijdse regie over een schitterend en tot de verbeelding sprekend oud stadscentrum.
Route:
Loop verder over de weg tussen het gemeentehuis en het gravenhof door tot je rechts van de weg een baksteen pand ziet liggen.
Monumentaal pand
Monumentaal pand, zie ook het anwb bordje naast de deur.
Route:
Loop door tot je rechts de Raadhuissteeg kruist.
Torens
Nieuw knooppunt. Stedebouwkundig is het zo dat ... Ook in latere stedebouwkundige uitbreidingen van de stad is daarmee rekening gehouden. Vaak vind je een toren of een ander landmark aan het einde van een straat of zichtlijn. Soms rechts soms links, met de oude steegjes ziet het er gezellig uit.
Route:
Loop de straat tussen de ijssalon en het oude gemeente huis in.
Loop door tot je vanaf links de raadhuisstraat kruist.
Oude Raadhuis
Nieuw knooppunt. Oude raadhuis met toren aan de markt. Te zien is dat zuthpen een centrum van de handel was. Niet zo rijk als de gemeentehuizen (maar zo heeft dat niet: lakenhallen??) in vlaanderen, maar toch een imposant gebouw om mee te doen aan de hanze. Direct naast het stadshuis vind je de waag, ook een teken van handel.
Route:
Neem vanaf de Groenmarkt de straat recht tegen over het oude burgerhuis (Korte Hofstraat) richting het station.
Loop door tot waar deze een haakse bocht naar rechts maakt en overgaaat in de Turfmarkt en kijk achterom.
Gezichten
Nauwe straatjes, maar steeds een ander uitzicht aan het einde vna het straatje. Deze contractuei dat een steegje of straatje een uitzicht op een landmark heeft komt ook in later stedebouwkundigontwerp vorr. Ook in later stedebouwkundig ontwerp gehandhaafd.
Route:
Loop verder tot je op een vijfsprong van wegen aankomt bij de ingang van de rosmolensteeg.
Ingang Rosmolensteeg
Nieuw knooppunt. Je staat op een kruispunt van straten in het oude stadscentrum van zutphen. Eén van de wegen die samenkomen, valt op, doordat deze komt vanuit een tunneltje in een wit historisch pand.
Route:
Neem het voetpad door het tunneltje en loop door tot je op een pleintje tussen de huizen staat.
Rosmolensteeg
Rosmolensteeg, hofje met binnentuin. Een van de vele hofjes in de binnenstad van Zutphen. (Hoe kan het dat dit het agnietenhof heet, naar mijn idee? En het pand waar je op uitkijkt waar het museum inzit heet het broederenklooser.)
Route:
Loop door tot in het tunneltje en kijk eens achterom hoe de zonnestralen door het tunneltje komen.
Tunneltje
Tunneltje: in een druk bebouwde stad als zutphen telde elke plaats. Zo werd dus ook boven steegjes gewoond en gebouwd.
Geniet van het spel van licht als de zon het binnenhofje bestrijkt.
Bij de ehrbouw van delen van Zutphen is een deel van de oude sfeer in het centrum bewaard gebleven (sfeer gehandhaafd). Zo ook deze ingang van de Rosmolensteeg. Het aangrenzende pand is over het steegje heengebouwd, waardoor je alleen via een tunneltje de Rosmolensteeg door kunt. Geniet in het vroege voorjaar van de eerste zonnestralen die je door het tunnetlje tegemoed komen en op warme herfstdagen van het laatse zonnetje voor de winter.
Route:
Loop het steegje uit via het tunneltje en kijk achterom, naar het pand.
Ingang Rosmolensteeg
De Rosmolensteeg verwijst naar een rosmolen, die hier ooit stond. In deze molen werden de maalstenen in beweging gebracht . Wat ook kon was een paard inspannen en daarmee de molenstenen in gang brengen.
Route:
Als je voor het pand gaat staan, vind je rechts naast het pand met het tunneltje erin het Stedelijk Museum.
Stedelijk Museum Zutphen
De 'Oudheidkamer van Zutphen en de Graafschap' opgericht in 1877 door de gemeentesecretaris baron L.A.F.J. van Heeckeren, heeft de aanzet gegeven tot de stichting van het Stedelijk Museum in 1903. Toen bestond de collectie uit ongeveer 500 voorwerpen.
Sinds 1954 is het museum gevestigd in het dormitorium (slaapzaal) en het refectorium (eetzaal) van een Dominicaner klooster dat vanaf eind 13e eeuw op deze plaats stond.
In de voormalige kloosterkerk (Broederenkerk) was sinds 1983 de openbare bibliotheek gevestigd. Recent zijn er plannen het museum te verplaatsen in 2016. Voor de historische panden wordt een nieuwe bestemming gezocht.
In het Stedelijk Museum kun je kennis maken met wisselende tentoonstellingen moderne kunst. Ook is er aandacht voor de rijke geschiedenis van de stad Zutphen.
Route:
Loop met het Stedelijk Museum in je rug, rechts langs de snackbar en bootverhuur tot je op een pleintje met een kunstwerk er midden op komt.
Samenspanning van elementen
Het gedeelte van Zutphen rondom het station werd in de Tweede wereldoorlog zwaar beschadigd door een bombardement. gelukkig bleef het oude centrum onbeschadigd, Na de oorlog is hier aan het plein dat de verbinding vormt tussen het oude en het nieuwe Zutphen veel nieuw gebouwd. De nieuwbouw uit de jaren '50 levert grotere winkelpanden dan die in het historische centrum, zodat hier grote winkelketens gevestigd zijn.
Het kunstwerk 'Samenspanning van elementen' is van de Nederlandse kunstenaar Marius van Beek (Utrecht 1921-2003).
Route:
Neem de Molengracht, met de C&A links van de weg en de supersnack rechts en loop door tot je links na de supersnack de bootverhuur ziet liggen.
Fluisterboot rondvaart
Wie wil genieten van de oude stad Zutphen en deze eens vanuit de oude stadsgrachten bekijken, boek dan een rondvaart per fluisterboot door de grachten van Zutphen. Je kunt ook een kanotocht over het riviertje de Berkel maken, door het omliggende land van Zutphen.
http://www.fluisterboot-zutphen.nl/
Route:
Neem de boulevard richting het station (rechts af) en loop een klein stukje door tot je links van de weg een gebouw met een glazen toren ziet staan.
Oude Gemeentehuis??
Op het eind van de allee die het station met de oude binnenstad verbindt staat dit opmerkerlijke gebouw uit de werderopbouw periode. Opvallend is het open trapportaal vormgegeven als een toren. Dat doet vermoeden dat het gebouw misschien wel in gebruik geweest is als gemeentehuis.
Route:
Loop verder tot je aan het einde van de stationsstraat een andere weg kruist, bij de stoplichten voor het station.
Stationsallee Zutphen
Vanaf het station in Zutphen loopt een brede straat richting het centrum van de stad. Een aantal jaren terug is het plein voor het station opnieuw ingericht, waarbij er ook fietsenkelder is aangelegd. Toen is ook de beplanting met rozen van het stationsplein aangepast aan de monumentale status van het station. Opnieuw ingericht als toegangsweg voor langzame verkeer richting de oude binnenstad van Zutphen is het een geslaagd stedenbouwkundig project.
Route:
Steek met de stoplichten over en loop langs de fietsenkelder richting de stationshal.
Loop door tot je voor het station staat. (Links van de stationshal vertrekken de bussen.)
Station Zutphen
Na de Tweede Wereldoorlog was veel van de infrastructuur van de spoorwegen vernield. Voor de wederopbouw konden de architecten kiezen uit een aantal standaard panelen om de nieuwbouw als Lego voor vakmensen mee in elkaar te zetten. Vele stations van architect Schelling in Nederland werden op deze manier hersteld. De paneelbouw met grindbetonplaat, was lange tijd het keurmerk van de Nederlandse Spoorwegen.
Het station van Zutphen heeft nog veel van deze naoorlogse kenmerken en is in 2007 door Minister Plasterk voorgedragen als wederopbouwmonument.