#

#

Wandelroute : Wandelroute oorlog

#Wandelroute in het kort
De route loopt over de Dorpsstraat van Hummelo, een straat met veel historische panden en doet een set toegangszuilen van Landgoed Enghuizen aan.
De route loopt langs een huis dat vroeger tot landgoed Enghuizen behoorde. Nog steeds heeft het luiken in de kleuren van het landgoed.
Op landgoed Enghuizen wisselen landbouwpercelen en bospercelen elkaar af. Geniet tijdens de wandeling van de vergezichten op de boerderijen in dit coulissen landschap.
De route voert langs de tuinmuur en oranjerie van landgoed Enghuizen. Ook kom je langs het jagershuis dat op een eilandje in een vijver ligt en per brug bereikbaar is.
Je komt langs de plaats waar ooit het in 1835 gebouwde Landhuis Enghuizen stond. Geniet van de aanblik in wat ooit de achtertuin van dit voormalige landhuis was. Ook kom je het koetshuis van het landgoed tegen.
De route doet een set toegangszuilen van Landgoed Enghuizen aan.
Wandelroute: Wandelroute oorlog

Links:

Nederlandse Hervormde Kerk

#Nederlandse Hervormde Kerk
Op 7 juli 1839 werd deze Nederlandse Hervormde Kerk van Hummelo ingewijd. Het interieur van de kerk is de moeite van het bekijken waard. Bijzonder is het predikantenbord.
De kerk was echt het centrum van het dorp. Bij de kerk staat nog steeds de dorpspomp. Tot 1930 (?) in de tijd dat nog niet elke woning aangesloten was op de algemene waterleiding haalden de vrouwen hier water met twee emmertjes aan een juk.
Tegenover de kerk vind je de Gouden Karper. Als familiebedrijf is het hier al meer dan 100 jaar gevestigd. Gezien het beeldbepalend karakter heeft ook dit gebouw de status van rijksmonument.

Route:

• Neem de Dorpsstraat in noordwestelijke richting. (Dit is met de kerk aan je linker hand.)
  • Loop door tot je op de T-splitsing met de eerste weg naar rechts staat.

Boerderijen aan de Dorpsstraat

#Boerderijen aan de Dorpsstraat
Aan de Dorpsstraat van Hummelo liggen verschillende oude boerderijen die de status van rijksmonument hebben. Vroeger lagen de boerderijen in de dorpskern en de landbouwgronden lagen op de essen rondom het dorp. Deze groep boerderijen langs de dorpsstraat is zeker bijzonder voor de Achterhoek. Heeft iemand meer informatie over deze boerderijen?

Route:

• Sla rechts af en volg de Van Heeckerenweg tot je nar FF naar Steef links en rechts van de weg historische panden ziet staan.

Historische panden

#Historische panden
Langs de van Heeckerenweg in Hummelo staan verschillende historische panden. Duidelijk is dat sommige zelfs rijksmonument zijn. Kan iemand de historie van deze panden nader toelichten?

Route:

• Volg de Van Heeckerenweg tot op de eerste kruising met een zandpad.
  • Sla links af op de kruising en loop door tot het pad langs landbouwgrond loopt.

#Uitzicht over de velden
Vanaf hier heb je een weids uitzicht over de velden rondom de oude dorpskern Hummelo. Je ziet onder andere een pestbosje midden op de akker. Als je je ogen langs de bosrand laat dwalen, dan zie je dat bruine en groene beuken afwisselend geplant zijn. Dit patroon van beuken is kenmerkend voor landgoed Enghuizen. De beuken vormden ooit de oprijlaan annex coulisse van kasteel Enghuizen.

Route:

• Loop door tot je op een kruising van wegen staat.

Doorzicht

#Doorzicht
Bij het passeren van de kruising heb je een kort, maar prachtig doorzicht op een weiland met daarachter één van de gebouwen die te zien aan de kleuren van de luiken tot landgoed Enghuizen behoorde. Dit soort doorzichten maakt het wandelen in het Achterhoekse coulisselandschap zo bijzonder.

Route:

• Loop na de kruising nog een klein eindje door tot je de toegangszuilen van het landgoed ziet staan.

Toegangszuilen landgoed Enghuizen

#Toegangszuilen landgoed Enghuizen
Bij het betreden van een landgoed passeerde je vaak een stel toegangszuilen. Deze twee markeren nog steeds één van de twee toegangen tot landgoed Enghuizen.

Route:

• Loop een klein stukje door tot je ongeveer halverwege het laantje links een goed zicht hebt op de bosrand.
  • Loop door tot je bij de bosrand op een splitsing van paden staat.

Herplant eikenlanen

#Herplant eikenlanen
Deze eikenlaan is onlangs herplant. Statige eikenlanen, met hun brons groen in het voorjaar, waaronder je in de zomer koel kunt wandelen, met prachtige kleuren in de herfst en een silhouet in de winter horen bij een landgoed zoals Enghuizen. Om de sfeer van het landgoed te behouden zijn ze hier kennelijk opnieuw aangelegd.

Route:

• Neem het pad dat in oostelijke richting door de bosrand loopt.
  • Loop door tot je bij een huis aan de linkerzijde van het pad komt.

Dienstwoning landgoed Enghuizen

#Dienstwoning landgoed Enghuizen
Deze dienstwoning van landgoed Enghuizen, heeft de status van rijksmonument. Je kunt aan deze woning nog steeds zien dat deze ooit bij het landgoed hoorde aan de kleuren van de luiken. De woning is zo gelegen dat hij een goed zicht heeft op de ingang van het landgoed bij de witte zuilen.

Route:

• Loop verder langs de rand van het veld.
  • Steek de asfaltweg rechtdoor over en volg het pad door het bos.
  • Loop door tot je links van het pad in het bos boomstammen ziet liggen.

Populieren stammen

#Populieren stammen
Naast het pad tussen de ondergroei verscholen liggen deze populieren stammen in het bos. Vroeger werd populierenhout vooral gebruikt om er klompen uit te snijden. De klompenmaker zou blij geweest zijn met zulke dikke gave stammmen. Nu laat men het hout in het bos liggen en na enkele jaren zijn ze uit elkaar gevallen en verdwenen. Na de kap zijn deze weer uitgelopen met kleine takjes op het nog levende hout op de grens tussen bast en kernhout. Of deze takjes ook weer zullen uitgroeien tot nieuwe bomen, weet ik niet.

Route:

• Volg het pad door het bos tot je vlak na de beek op een splitsing van bospaden staat.

Bruggen over de beek

#Bruggen over de beek
Bij dit knooppunt van routes is te zien dat bij het ontwerpen van de bruggen op landgoed Enghuizen geen rekening is gehouden met moderne zware trekkers. Het pad is daarom verlegd over een duiker in de beek en neemt niet meer de oude brug. Ze zijn al in 1830 ontworpen ver voor de mechanisatie van landbouw en bosbouw.

Route:

• Neem het pad dat in noordelijke richting het bos inloopt.
  • Loop door tot je bij een brug over de beek komt.

Details brug

#Details brug
Kijk eens naar het detail van de moer van de brug. De borgplaat is gedetailleerd uitgewerkt als rozet met bloemblaadjes. Dergelijke rijke ornamenten verhogen de monumentale waarde van landgoed Enghuizen en zijn het behouden waard.

• Steek de brug over.

Brug over de beek

#Brug over de beek
Brug over de Hummelose Beek. Bruggen van dit type kom je vaak tegen op landgoed Enghuizen. Ze horen bij de tuinaanleg met kromme, slingerende wandelpaden van rond 1830 en zijn rijksmonument. Sommige maken nog steeds deel uit van de padenstructuur van het landgoed, anderen zijn niet meer aangesloten op (wandel-)paden. Kijk eens naar de hoeveelheid vakmanschap, die in zowel het ontwerp als de afwerking van de brug gestopt zijn. De bruggen zijn hoog genoeg om met een aak onder door te varen; transport van goederen op het landgoed, zoals boter, geschiedde per aak.

Route:

• Loop een klein eindje door tot je op een T-splitsing komt, ga hier links.
  • In de bocht van de weg naar rechts en een klein stukje doorlopen tot je door een wilgenlaantje loopt.

Herplant knotwilgenlaan

#Herplant knotwilgenlaan
Langs het pad zijn wilgen geplant in een laanvorm. De kop is eruit gehaald om er een knotwilg van te maken. De wilg vormt jaarlijks nieuwe twijgen, die er om de drie jaar allemaal weer afgehaald moeten worden. Zo ontstaat er een stam met een bolletje; het typische silhouet van een knotwilg. Een knotwilg is dus altijd een menselijke creatie, die onderhoud vraagt en geen natuurlijke boomvorm.

Route:

• Loop de bocht om aan het einde van de wilgenlaan en geniet van het uitzicht.

#Uitzicht over de velden
Vanaf het bankje heb je een prachtig uitzicht over de velden. Het Achterhoekse coulisselandschap ontvouwt zich voor je: laat je oog eens dwalen langs de bosrand en je zult vele doorzichten tegenkomen. Heb je gezien dat de landbouwpercelen omzoomd zijn door bos? In de verte staat een rij knotwilgen langs de rand van de vijver van landgoed Enghuizen.

Route:

• Loop veder tot het pad de groenstrook ingaat en er rechts van het pad een boerderij te zien is.

Boerderij

#Boerderij
Op een landgoed gaan boeren bedrijf en bosbouw vaak samen. Hier zie je een fraaie boerderij van het Saksische type: wonen en boerenbedrijf zijn onder 1 doorlopend dak verenigd. Naast de boerderij staat een extra schuur gebouwd in dezelfde stijl. Let eens op het dak waarvan de voorpunt mist; dit heet een wolfsdak.

Route:

• Neem het pad dat links van de boerderij het bos inloopt.
  • Volg het pad door de bocht en loop door tot je ongeveer halverwege het rechte stuk van het pad bent.
  • De bijzondere plant staat in de berm rechts van het pad.

Muskuskruid

#Muskuskruid
Voor de liefhebber van bijzondere bloemen: langs het pad groeit muskuskruid; een vrij onopvallende groene plant. In sommige delen van Nederland en speciaal op de landgoederen komt deze plant voor in vochtige schaduwrijke bossen. In april en mei bloeit deze plant met onopvallende gele knopjes. Het is de moeite waard om deze bloempjes eens in detail te bekijken.

Route:

• Loop door tot je rechts een pad richting het weiland loopt.

Uitzicht over de Landerijen

#Uitzicht over de Landerijen
Tussen de houtwal door heb je een goed zicht op de omliggende landbouwgronden. Op landgoed Enghuizen zelf zijn nog veel singels van bomen bewaard gebleven die de percelen als coulisse omsluiten. Dit geeft het coulisselandschap, waar de Achterhoek zo bekend om is. Verderop in het landschap heeft de moderne landbouw zijn intrede gedaan en zijn de percelen groter en zijn de singels grotendeels verdwenen.

Route:

• Loop door tot je rechts van het pad aronskelken ziet staan.

Bijzondere stinsenplanten

#Bijzondere stinsenplanten
Op oude landgoederen zoals Enghuizen komt in het algemeen een rijke ondergroei van voorjaarsbloeiers voor. Deze groep van planten heet de stinsenplanten. Hier in het bos kun je in het voorjaar sneeuwklokjes, bosanemonen, speenkruid zien. Langs het pad staan een aantal aronskelken. In het voorjaar hebben ze grote bladeren en onopvallende bloemen. In de herfst kleuren de groene trossen bessen prachtig oranje.

Route:

• Loop door tot je aan je linkerhand een hazelaarsbosje ziet staan.

Hazelaarsbosje

#Hazelaarsbosje
Hazelaars, waar hazelnoten aan groeien, zijn geen bomen, maar struiken. Hier kun je duidelijk zien een hazelaar bestaat uit meerdere rechte takken die op één plaats uit de grond komen en dus geen stam heeft. In de herfst kun je hier eekhoorntjes en eksters aantreffen die de hazelnoten verzamelen als wintervoorraad. Het hout van de hazelaar werd vroeger gebruikt als bonenstaak.

Route:

• Loop door tot je links van het pad een zichtas in het bos ziet liggen. Dit is vlak voor je op een kruising uitkomt.

Einde zichtas Kasteel Enghuizen

#Einde zichtas Kasteel Enghuizen
Als je tussen de bomen kijkt zie je een lange rechte laan. Dit is de zichtas van kasteel Enghuizen dat tot 1948 op het landgoed stond. De zichtas loopt nog steeds door, langs het jagershuis, naar de overkant van de vijver. De zichtas is dus niet bedoeld voor het jagershuis dat asymmetrisch iets links van de zichtas gebouwd is, maar voor het kasteel dat nu een ruïne is.

Route:

• Loop door tot je op een kruising uitkomt.

Bossen op vochtige bodem

#Bossen op vochtige bodem
Een deel van het landgoed Enghuizen ligt op een drassige natte gronden. De bossen bestaan dan uit essen, esdoorns en populieren met een ondergroei van lijsterbessen en hazelaars. Beuken en eiken hebben liever een minder hoge grondwaterstand en komen als bossen dus vaker voor op zandgronden. Je kunt dus vanwege de samenstelling van de soorten aanwijzingen hebben over de bodemgesteldheid.

Route:

• Neem vanaf de kruising het pad in zuidelijke richting.
  • Loop ongeveer 50 meter tot je een stroompje tegenkomt.

Brug over de Hummelose Beek

#Brug over de Hummelose Beek
Brug over de Hummelose Beek. Alle vijver en waterpartijen op landgoed Enghuizen moeten voorzien worden van vers water. De Hummelose Beek die hier onder het pad doorstroomt, zorgt daarvoor. De hoogte van de waterstand wordt door het waterschap geregeld met een aantal stuwen en sluizen.

Route:

• Volg het pad verder door de beukenlaan tot je aan beide kanten van het pad open terrein ziet liggen.

#Uitzicht over de velden
Uitzicht over de velden van landgoed Enghuizen. Als je goed kijkt, kun je zien dat ook hier in de bosrand afwisselend bruine en groene beuken zijn geplant; een sierkenmerk dat je vaker aantreft op landgoed Enghuizen.

Route:

• Loop verder over het pad tot je ter hoogte van het jagershuis (links) bent.

Landhuis Enghuizen

#Landhuis Enghuizen
Blik door de bomen op Landhuis Enghuizen. Dit is niet het originele landhuis dat op landgoed Enghuizen stond. Het hoofdhuis brandde aan het einde van de oorlog af en werd daarna afgebroken. Sinds 1948 is de voormalige oranjerie in gebruik als vervangend landhuis. De oranjerie maakte deel uit van de tuin van het landhuis. Daarom is het geheel ommuurd.

Route:

• Vervolg je weg over het pad tot je aan het einde van de landbouwgrond op een splitsing met een pad van rechts uitkomt.

Jagershuis

#Jagershuis
Op een eilandje in de vijver staat het jagershuis van Landgoed Enghuizen. Oorspronkelijk gebouwd als een achthoekig tuinpaviljoen met duiventil op het dak. In 1868 zijn er twee zijvleugels aangebouwd. Ook dit gebouw is een rijksmonument omdat het een goed voorbeeld is van een tuinpaviljoen met duiventil en omdat het beeldbepalend is voor de buitenplaats Enghuizen.
Het pad dat hier aftakt leidt naar de oranjerie, die na 1948 verbouwd is tot landhuis.

Route:

• Vervolg je weg over het pad tot je rechts van het pad de oude tuinmuur ziet staan.

Tuinmuur landgoed Enghuizen

#Tuinmuur landgoed Enghuizen
Verse groente en fruit was vroeger niet zomaar te koop in de supermarkt. Om op kasteel Enghuizen te kunnen genieten van vers fruit had je een oranjerie met tuin nodig. In de oranjerie overwinterden gewassen die 's winters niet buiten kunnen blijven staan, zoals sinaasappels en mandarijnen. De tuin is omgeven door deze tuinmuur. Al in de winter en in het vroege voorjaar beschijnt de zon deze muur waardoor die opwarmt. De muur is gemaakt in een bakvorm, dus de opgewarmde lucht ontsnapt niet zo snel. Zo kun je al vroeg in het seizoen genieten van rijp fruit en groenten.

Route:

• Loop door tot je bij het koetshuis uitkomt bij een splitsing.

Koetshuis en stalgebouw Enghuizen

#Koetshuis en stalgebouw Enghuizen
Dit gebouw is het voormalige koetshuis en stalgebouw van landgoed Enghuizen. Hier stonden de koetsen, later auto's en rijpaarden van het landgoed. Achter op het landgoed staat nog een soortgelijk gebouw voor de werkpaarden. Het gebouw is symmetrisch opgetrokken; onduidelijk is of het aan de binnenkant ook symmetrisch is. De bouw schijnt geïnspireerd te zijn op de stallen van het Loo in Apeldoorn.

Route:

• Neem het pad in oostelijke richting. (Dit is het pad dat voor de voorkant van het koetshuis (links) langs loopt.
  • Loop door tot je aan het einde van de open vlakte, rechts van het pad een grote kastanjeboom ziet staan.

Groot uitgegroeide kastanje

#Groot uitgegroeide kastanje
Deze groot uitgegroeide kastanje stond ooit in de achtertuin van kasteel Enghuizen. Aan de manier waarop de takken zijn uitgegroeid is te zien dat deze kastanje ooit helemaal vrij heeft gestaan. Deze boom is minimaal 100 jaar oud.

Route:

• Vervolg je route over het pad en loop door tot je midden op de open vlakte staat.

Achtertuin kasteel Enghuizen

#Achtertuin kasteel Enghuizen
Je staat hier in de achtertuin van het in 1945 verwoestte kasteel Enghuizen. Het kasteel is niet op de oorspronkelijke locatie herbouwd. In plaats daarvan is de oranjerie verbouwd tot landhuis. Je kijkt uit over de vijver met op een eiland daarin het jagershuis. Dit is het beeld dat de vroegere bewoners van het kasteel hadden, als ze vanuit het kasteel op de achtertuin met boomgroepen, grasvelden, een paviljoen en vijverpartijen keken.

Route:

• Vervolg je route over het pad en loop door tot de bosrand; rechts van het pad staat de taxus.

Uitgegroeide tuinplanten

#Uitgegroeide tuinplanten
Hier staat een oude taxus. Een uitgegroeid exemplaar dat in de tuin van kasteel Enghuizen stond. Ook te zien zijn twee vrijstaande linden, die ooit tot een boomgroep in de achtertuin hoorden.

Route:

• Volg het pad het bos in. Loop door tot je links van het pad een brok steen in het bos ziet liggen.

Stuk steen in het bos

#Stuk steen in het bos
Iets van het pad af in het bos ligt dit stuk steen. Het stamt waarschijnlijk van het in 1835 in Italiaanse palazzostijl gebouwde kasteel Enghuizen, dat aan het einde van de oorlog afbrandde en na de oorlog gesloopt werd. Het is een stuk natuursteen en je kunt de bewerking van de steenhouwer nog duidelijk zien.

Route:

• Loop door tot op de splitsing van paden waar het pad het bos uitkomt en overgaat in een laan over landbouwgrond.

Herplant eikenlanen

#Herplant eikenlanen

Route:

• Neem het pad in zuidelijke richting.
  • Loop door tot je ongeveer halverwege het laantje bent en je rechts achter een goed zicht hebt op de bosrand.
  • Loop door tot je bijna aan het einde van het laantje de toegangszuilen van het landgoed ziet staan.

Toegangszuilen landgoed Enghuizen

#Toegangszuilen landgoed Enghuizen

Route:

• Loop door tot je op een kruising met een asfaltweg staat.

Doorzicht

#Doorzicht

Route:

• Steek de kruising over en loop een klein eindje door en kijk achterom.

Route:

• Ga rechtdoor op de kruising met een (asfalt-)weg.
  • Volg het pad tussen de weilanden door tot je op een parkeerplaats bij een informatieborg uitkomt.

Parkeerplaats Gouden Karper

#Parkeerplaats Gouden Karper
Parkeerplaats achter Hotel Restaurant de Gouden Karper in Hummelo. Startpunt van diverse korte en langere wandelingen.

Route:

• Loop naar de kruising bij de kerk, bij de inrit van de parkeerplaats.

Nederlandse Hervormde Kerk

#Nederlandse Hervormde Kerk

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.