#

#

Wandelroute : Wandelroute erosie

#Wandelroute in het kort
Onder aan de Ravensberg is een wijk met veel huizen uit de jugendstil periode. De jugendstil ook wel art noveau genoemd kenmerkt zich door een voorkeur voor vormen uit de natuur.
Onder aan de Ravenberg is een wijk gebouwd met veel Jugenstil panden.
Wandel over de top van de Ravenberg. Deze berg is voorzien van een aantal zichtassen die vrijgekapt zijn en een prachtige blik bieden op dorpjes in de omgeving in de vallei van de Waal.
Vanaf elke hoek heb je een ander uitzicht over de Elyseese Velden.
De heuvels rondom berg en dal kunnen soms steil zijn. Het zand van de heuvels wordt stevig vastgehouden door boomwortels die soms zichtbaar zijn.
Maak tijdens de wandeling kennis met lariksbomen; in het voorjaar kleuren ze fris groen en in de herfst als de vorst invalt kleuren ze prachtig geel.
Wandelroute: Wandelroute erosie

Links:

Gemeentehuis Beek Ubbergen

#Gemeentehuis Beek Ubbergen
Nieuw knooppunt. Zie oud beek ansichtkaarten, Is dit het oude of het nieuwe gemeentehuis.

Route:

• Neem vanaf het gemeentehuis de weg die links van de hoofdweg schuin omhoog loopt (de van Poldersveldtweg).
  • Loop een klein eindje omhoog tot je links en rechts van de weg jugendstil panden zien staan.

Jugendstil panden

#Jugendstil panden
Jugendstil panden Info opzoeken op oud beek ansichtkaarten of gemeentelijk archief .

Route:

• Loop verder omhoog tot je op een kruising van wegen uitkomt.

Knooppunt Jugenstilwijk

#Knooppunt Jugenstilwijk
Nieuw knooppunt. Is dit een hele wijk met veel Jugenstil panden?

Route:

• Neem de weg (Ravenberg) naar boven (met de richting van het verkeer mee).
  • Loop door tot je bij een weg naar rechts het bos in uitkomt en kijk omhoog richting het dak van het gebouw waar je voor staat.

Hoekhuis met torentje

#Hoekhuis met torentje
Tot aan de Rijksstraatweg in Beek is de wijk ontworpen in de Art Noveau periode. Dat blijkt uit het stratenplan. Aan de huizen is te zien dat de sluitstukken van de wijk pas in de jaren '30 gebouwd zijn.
Dit pand stamt uit de vroegste periode, omdat het vele ornamenten en een hoekhorentje heeft. De periode voor de eerste wereldoorlog was er een van verbroedering en positivisme met de nadruk op veel decoratie en tierlantijntjes.
Na de eerste wereldoorlog overheerste het functionalisme en de strakheid. De details van de rijke decoraties zijn in de loop van de tijd verdwenen. Een voorbeeld is het ontbreken van de omlijsting van de ramen. Ook ontbreekt de torenspits van het torentje. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat in de crisistijd van 1930 en door voortschrijdende inzichten het oorspronkelijke ontwerp nooit volledig is uitegevoerd.

Route:

• Neem het zandpad naast het huis met het torentje het bos in.
  • Loop door tot je aan de rand van een weiland op een splitsing met een paadje van links boven uitkomt.

Laan forse oude Eiken

#Laan forse oude Eiken
De rand van het weiland wordt begrensd door een prachtige laan met fors uitgegroeide eiken. Bomen in of langs het weiland dienden vroeger voor schaduw, zodat de koeien uit de zon konden herkauwen. Nu zijn de meeste koeien in Nederland in een loopstal te vinden.

Route:

• Verlaat vanaf de splitsing het pad met de eiken ernaast, loop in plaats daarvan langs de rand van het weiland omhoog.
  • Klim verder omhoog door de haarspeldbocht en loop door tot je links van het pad een bankje ziet staan aan het einde van een vrij gekapte zichtas.

Zichtas kerkje van Persingen

#Zichtas kerkje van Persingen
Vanaf dit bankje naast het wandelpad heb je een doorzicht richting het oude karakteristieke kerkje van Persingen. Het kerkje is op een kleine verhoging in het landschap gebouwd. Een zichtas die vrijgekapt is in het bos zorgt ervoor dat je uitzicht over de uitgestrekte Betuwe beperkt blijft tot dit romantische, eeuwen oude tafereel. Veel landschapsschilders waren erdoor geïnspireerd. Ook hier weer het thema bezinning bij een wandeling door de heuvels.

Route:

• Loop verder tot je op de top van de Ravenberg bent, waar een bankje staat.

Top van de Ravenberg

#Top van de Ravenberg
Op de top van de Ravenberg is een bank met uitzicht door de bomen op het kerkje van Leuth. Spiritualiteit en bezinning zijn kennelijk als thema genomen om het landschap hier aantrekkelijk te maken voor de langskomende toerist of de voormalige pelgrim.
Helaas is de zichtas in de loop van de jaren weer wat dichtgegroeid. Onderhoud blijft nodig.

Route:

• Loop verder naar beneden tot je op een splitsing met een zijpad uitkomt.

Voet van de Ravenberg

#Voet van de Ravenberg
De Ravenberg is een top heuvel van de stuwwal. Het is een vooruitstekende punt, die min of meer los ligt van de rest van de stuwwal, zoals een vooruit geschoven rotspunt. Vanaf de Ravenberg heb je opnieuw twee vrij gekapte zichtassen, doorzichten op het dorp en de directe omgeving.

Route:

• Loop vanaf de splitsing bij het bankje naar de splitsing bij het hek.

Knooppunt Stollenberg

#Knooppunt Stollenberg
In de bossen tussen de Stollenberg en de Ravenberg ligt dit knooppunt, dat enige wandelroute trajecten aan elkaar verbindt. Met de optie, "Plan zelf een wandeling", kun je vanaf diverse startpunten zelf routes maken en uitprinten. Ook vanaf dit knooppunt is dat dus mogelijk.

Route:

• Neem het pad dat met een bocht naar rechts uitkomt bij de weilanden.
  • Loop door tot bij het bankje op de hoek van het weiland.

Bankje met uitzicht

#Bankje met uitzicht
Uitzicht over de Elysese velden, die er door hun glooiing telkens weer anders uitzien.

Dit is een bankje op het hoekpunt de de Elyseese velden. Voor jou is het dus, of het laatste bankje met uitzicht of de eerste van een serie hele serie.

Route:

• Loop verder langs de rand van het weiland tot je bij een splitsing met een pad van links boven met twee mountainbike hekjes uitkomt.

Mountainbike hek

#Mountainbike hek
Mountainbikers zijn heel slechts beperkt welkom op de paden rondom Berg en Dal. Sommige paden zijn erg steil en daarmee erg in trek bij de mountainbikers. Door regenwater slijten deze daardoor wel erg snel uit. Ook zouden de mountainbikers met een rotvaart naar beneden komen en wandelaars kunnen hinderen of erger. Vandaar deze hekken, bij paden, zoals hier. Zo kan iedereen in alle rust van de omgeving genieten.

Route:

• Neem het paadje dat achter het hek omhoog loopt.
  • Loop door tot je bij een trapje van boomwortels aankomt.

Trap van wortels

#Trap van wortels
Goed is hier te zien, hoe bomen het zand van de heuvels vasthouden met hun wortels. Door het pad is hier de toplaag weggesleten en kun je de houtige boomwortels vrij zien liggen. Het zijn de hechtingswortels van deze beuk. De fijne haar wortels waarmee de boom voedsel en water uit de bodem opnemen, liggen altijd aan de oppervlakte en zijn veel kleiner. Door erosie met regenwater, verdwijnen deze wel.

Route:

• Loop verder omhoog tot je op een driesprong van paadjes uitkomt.

Trapje in het bos

#Trapje in het bos
Om het de wandelaar gemakkelijk te maken de hellingen te overwinnen, zijn er overal trapjes aangelegd. Steile paden in een hoek op de helling veroorzaken te gemakkelijk erosie. Daarom liggen de meeste aangelegde wandelpaden dus ook evenwijdig aan de helling met een klein stijgingspercentage.

Wat is jouw beleving van dit soort mensenlijke toevoegingen als trapjes op een steile helling in de natuur, noodzakelijk vanwege de altijd aanwezige en actieve natuurkrachten? Wij mensen kunnen veel tot stand brengen, maar de invloed van de natuur is erg sterk. Dat stemt tot nadenken, toch?

Route:

• Neem het pad de heuvel op, met rechts van het pad boven aan de heuvel een rij huizen.
  • Loop door tot je op een spliting uitkomt.
  • Als je het paadje omhoog neemt sta je na 5 meter lopen op een punt met een prachtig uitzicht.

Zichtas op Persingen

#Zichtas op Persingen
Wie even wil bijkomen van de het stijgen en dalen, die kan even een paar meter omhoog klimmen en genieten van het uitzicht vanaf dit kunstmatige plateau.
Het plateau ligt aan het einde van een groot dal, dat enigszins vrijgekapt is voor een prachtig vergezicht op het uiterwaardenlandschap. Zo'n vergezicht noemen we een zichtas.
Wie beter kijkt ziet dat deze zichtas ook een duidelijk point of interest heeft. (Daar waar het oog op valt, in gewoon Nederlands.)
Het beeld wordt bepaald door de kerktoren van het oude kerkje van Persingen. Fier vangt het de zonnestralen op en steken de rode bakstenen van het kerkgebouw af tegen het groene landschap van de uiterwaarden.

Route:

• Loop terug naar de splitsing van paden en ga met je rug richting het uitzichtpunt staan. Neem vervolgens het rechtse pad.
  • Loop door tot het pad naar beneden loopt en je aan je linker hand een lariks bos ziet.

Lariksbos

#Lariksbos
Lariksen zijn naaldbomen, die elk jaar in de late herfst hun naalden verliezen. In het voorjaar verschijnt een waas van fris groen om een nieuwe lente aan te kondigen. In de herfst kleuren de lariksen prachtig goudgeel. Kortom een bos wat gedurende het jaar telkens wisselt van sfeer.

Route:

• Loop verder tot je op een splitsing met een zijpad van links vanaf een trapje uitkomt.

Trapjes

#Trapjes
Met deze traptreden kan de wandelaar het laatste stukje van deze glibberige helling gemakkelijk omhoog klimmen. Het hekje, dat ook de leuning van de trap vormt, maakt het buitenlandse gevoel af. Nederland is over het algemeen vrij vlak. Hier vind je veel hellingen.
Soms is een ingreep van de mens in de natuur, zoals het plaatsen van dit hekje, geheel in balans met de omringende natuur, en versterkt een stukje civilisatie het buitenlandse gevoel van de natuur hier op de grens met Duitsland.

Route:

• Neem het paadje via de trapjes naar beneden.
  • Loop door tot je beneden op een splitsing van paden staat.

Knooppunt Stollenberg

#Knooppunt Stollenberg

Route:

• Neem het pad in oostelijke richting (op een gegeven moment kom je links van het pad het hek van een huis tegen).
  • Loop door tot je bij de ingang van het huis op een splitsing van paden uitkomt.

Villa 't Kaempke

#Villa 't Kaempke
Verspreid over de hellingen van de stuwwal rondom Berg en Dal en Beek Ubbergen vind je meerdere onder architectuur gebouwde villa's, zoals ook deze villa 't Kaempke. De soberheid van de jaren dertig is nog steeds zichtbaar in de vrijwel oorspronkelijke architectuur. Juist omdat deze villa ongeschonden de tijd heeft overleefd, is ze een aanwinst in het landschap.

Route:

• Neem het padje rechts van de poort van het landhuis.
  • Loop door tot je rechts achter het gaas een houten paddenstoel en een kabouter ziet staan.

Kabouterroute

#Kabouterroute
Langs de rand van de heuvels rondom Ubbergen is voor de kleinste wandelaars en hun (groot-)ouders een Kabouterroute aangelegd.
De Kabouterroute is aangegeven met houten paddenstoelen en tuinkabouters. Ze staan overal langs de route. De route ligt ook langs de beroemde Kabouterboom in het Kastanjedal. De folder met routebeschrijving is te krijgen bij de plaatselijke VVV.
Zelfs als het lopen soms nog niet meevalt, kun je vanuit de wandelwagen gefascineerd zijn door het zoeken (en vinden!) van de paddenstoelen langs de route. Maar kun je ook al herkennen welke kabouters er langs de route staan en wat hun functie of beroep is?

Route:

• Loop verder tot je links van het pad een grote tamme kastanjeboom, de Kabouterboom, ziet staan.

Kabouterboom

#Kabouterboom
Wist je wel dat de Kabouterboom bij Berg en Dal de oudste tamme kastanje van Nederland is?
Kabouters zijn van oudsher bekend. Ook hun goede relatie met de paddestoel, vooral die metrode met de witte stippen en met de ring om de steel is goed. Sommige kabouters schijnen er zelfs in te wonen.
Menigeen begrijpt deze ingewikkelde relatie niet goed en vandalen hebben de kabouterboom helaas meermalen in de fik gestoken.

Route:

• Loop verder tot je op een splitsing van paden staat met een pad van links boven.

Knooppunt met trappetje

#Knooppunt met trappetje
In een routenetwerk, zoals dit bij Beek-Ubbergen waarbij je uit routestukken zelf een wandeling kunt samenstellen, heb je veel knooppunten nodig. Dit is zo'n splitsing van wegen.
Hier dicht bij vind je de dikste boom van Nederland, een oude tamme kastanje, de beroemde Kabouterboom van Beek.

Route:

• Ga met je rug naar de twee paden van de Y-splitsing staan en loop richting de picknicktafel.

Kastanjedal bij de Kabouterboom

#Kastanjedal bij de Kabouterboom
De picknickbank kijkt uit over een klein moerasgebied. Vanuit het moeras stroomt een stroompje met helder koel bronwater vanuit de stuwwal richting de rivier in de uiterwaarden. In het moerasgebied vind je veel bijzondere plantensoorten, zoals goudveil en reuze paardenstaarten, beiden zeldzame plantensoorten in Nederland.
Het beekje verlaat via het Kastanjedal, een dal met vele tamme Kastanjes, een zeer vochtig brongebied om via het centrum van het dorp. Tamme Kastanjes, waar het dal naar vernoemd is, komen al sinds de tijd van de Romeinen in deze bossen veel voor.

Route:

• Neem vanaf de picknicktafel een klein paadje langs het beekje naar beneden.
  • Loop door het dalletje bij het bruggetje heb beekje over en loop aan de andere kant weer omhoog.
  • Loop door tot je nog in het Kastanjedal op een splitsing met een paadje van rechts uitkomt.

Kastanjedal

#Kastanjedal
Rustig stroomt een klein stroompje water door het Kastanjedal naar beneden. De wanden van het dal zijn begroeid met tamme kastanjes. Als handen steken ze uit de steile wanden en reiken richting de hemel.
's Zomers zitten de vertakte kronen vol met blad en sluit het bladerdak zich boven het dal, dat hier haar naam aan heeft te danken.

Helaas zijn sommige tamme kastanjes de laatste tijd (door ouderdom?) dood gegaan. Tot nu toe worden ze nog niet herplant. Jammer voor het streek eigen karakter van de heuvels om Nijmegen, want Tamme kastanjes werden in deze omgeving door de Romeinen gebracht. Ze vormen dus een deel van het regionale beeldverhaal.

Route:

• Volg vanaf de splisting het paadje het dal naar beneden.
  • Loop door tot je bij de vijver op een knooppunt van paadjes staat.

Vijver kastanjedal

#Vijver kastanjedal
Voor de molen als waterreservoir met goudveil Molengebouw staat er waterrad is verplaatst. Door het h0ogte verschil kan het molenrad blijven draaien.

Route:

• Neem het paadje het dal naar beneden dat links langs een grasveld en een gebouw loopt.
  • Loop de trapjes af en loop door tot je op de hoofdweg staat.

Gemeentehuis Beek Ubbergen

#Gemeentehuis Beek Ubbergen

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.