#

#

Wandelroute : Wandelroute Berg en Dal

#Wandelroute in het kort
Onder aan de Elyseese Velden vind je de Rozet. Het huis aan huis blad in Beek Ubbergen heet nog steeds de Rozet, naar dit gebouw.
Vanuit elke hoek en in elk seizoen zien de Elyseese velden er anders uit. Genieten tijdens de wandeling en vanaf de vele uitzichtpunten van deze vele aanzichten.
Op de steile heuvels rondom berg en dal is het moeilijk om aan landbouw te doen. Alleen kleine stukjes zijn geschikt. De percelen zijn dan ook klein.
Wandelroute: Wandelroute Berg en Dal

Links:

Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Startpunt wandelingen Elysese Velden
Geschikt als startpunt voor diverse wandelingen over de Elysese Velden met prachtige uitzichten over de Betuwe. Geschikt als startpunt van een stevige wandeling ook met de auto, hoewel er plaats is voor maximaal zes auto's op de parkeervakken langs de Rijksstraatweg. Het is dus handiger met het openbaar vervoer te komen.

Route:

• Neem het pad dat tussen het bos en de huizen omhoog loopt.
  • Loop verder tot je rechts van het pad het laatste witte gebouw ziet staan.

De Rozet

#De Rozet
De Rozet is de huis-aan-huis krant voor de inwoners van Ubbergen, Beek, Ooij, Persingen, Erlecom, Leuth, Kekerdom, Millingen aan de Rijn, Berg en Dal, een stukje Nijmegen-Oost en de duitse grensdorpen Wyler, Zyfflich, Bimmen, Keeken, Niel en Kranenburg. De totale oplage is 18.000 exemplaren. De Rozet bestaat sinds april 1987 en is een onafhankelijke, niet gesubsidieerde uitgave.

Route:

• Loop verder omhoog tot je bij een kruispunt met een eik komt te staan.

Vrijstaande Eik

#Vrijstaande Eik
Te midden van de landbouwpercelen van de Elysese velden staat deze oude vrijstaande eik.
Monumentale bomen bepalen toch meer de omgeving dan je vaak beseft. Als je er woont en er elke dag langskomt, vallen ze je weinig op. Pas als ze doodgaan en gekapt worden, besef je pas hoe beeldbepalend ze zijn in zowel een natuurlijk open landschap als in een stedelijke omgeving.
Bij het ontwerp van een nieuwbouw plan waar al volwassen bomen groeien, zouden eerst de bomen ingetekend kunnen worden in het stedenbouwkundig plan en vervolgens de gebouwen worden gesitueerd.

Route:

• Neem vanaf de kruising de trapjes die tussen de bomen door omhoog lopen.
  • Loop door tot je aan de andere kant van de open plek omhoog gaat en naar rechts een pad is richting het uitzichtpunt. Geniet van het uitzicht.

Uitzichtpunt Elysese Velden

#Uitzichtpunt Elysese Velden
Vanaf deze bank heb je een uitzicht over de Elysese Velden. Elysion (spreek uit: Elusion) is in de griekse mythologoie de plaats waar zij verblijven die losgekomen zijn van het dagelijks leven. Op deze plek voel je je ook verlost van het dagelijks leven als je wat met de natuur hebt. Voor anderen is het een Illusie, wat weer afgeleid is van het griekse Elysion en het Romeinse Elysium.

Route:

• Loop terug naar het pad en volg het paadje verder de heuvel omhoog.
  • Loop tussen de weilanden door tot je op een splitsing met een pad van links uitkomt.

Tussen de weilanden door

#Tussen de weilanden door
Let eens op de kleine perceelgrootte. Op hellingen als deze zien we restanten van het zogenaamde vroegere graften landschap, waar er door de eigenaars walletjes op de helling werden aangelegd met stenen uit de naastliggende akkers. Deze stenen wallen werden beplant met meidoorn en sleedoorn en soms ook met hazelaars. Zo werd de erosie van de landbouwgrond op steile hellingen voorkomen. Vroeger waren deze percelen groot genoeg, tegenwoordig heeft men veel grotere percelen. Behouden om het landschap te behouden.

Route:

• Ga met je rug richting de berg staan en neem het paadje dat je recht voor je ziet.
  • Loop een paar meter door tot je rechts van het paadje een aantal bomen ziet staan.

Groep Beuken

#Groep Beuken
Tussen de weilanden is dit groepje Beuken aangeplant. Zulke groepen, die ook een afscheiding tussen de percelen vormen, geven een extra accent aan het landschap. Let eens op de gladde bast van de beuken. Dit is in tegenstelling tot de bast van de eiken, die geribbeld is.

Route:

• Loop verder en volg het paadje met een bocht naar links.
  • Loop mee tot je onder in het dal bent en op een knooppunt van paadjes staat bij de rand van de oude rijksweg.

Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Startpunt wandelingen Elysese Velden

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.