#

#

Wandelroute : Wandelroute Berg en Dal

#Wandelroute in het kort
Uit de hellingen bij Berg en dal komt veel kwelwater. Op sommige punten langs de route is dit te zien.
De hellingen van een stuwwal zoals bij Berg en dal bevatten altijd veel kwel. Tijdens de wandeling is dit goed te zien.
Op de helling onder de top van de vossenberg is een hoogstam-boomgaard te vinden. In het voorjaar bloeit deze boomgaard volop.
Wandelroute: Wandelroute Berg en Dal

Links:

Voormalig grenskantoor

#Voormalig grenskantoor
Onderaan de Vossenberg ligt het voormalige grenskantoor van de Duits-Nederlandse grens van voor de annexatie van Duits grondgebied. Nu is het een driedubbele woning. Het douanekantoor uit 1929 is rijksmonument.

Route:

• Neem de Rijksstraatweg en loop door tot nummer 301 en kijk tegenover het huis in de betonnen wand.

Kwel in de helling

#Kwel in de helling
Dat uit de stuwwal water naar buiten treedt, ook wel kwelwater genoemd, kun je hier goed zien. Het heldere water komt hier door de opening uit de helling tevoorschijn en wordt oppervlakkig door goten afgevoerd.
In Beek en ook hier in Berg en Dal waren er in de vorige eeuw verschillende wasserijen gevestigd. Zij gebruikten dit heldere bronwater om de was en de bleek te verzorgen voor de rijke Nijmeegse families. Het linnengoed werd op de bleek (grasveld of soms de heg) te drogen gelegd, zodat het linnen mooi wit werd in de zon. Linnen had de sterke neiging grauw te worden.

Route:

• Loop verder over de Rijksstraatweg tot je bij nummer 180 of 311 uitkomt. (Hier gaat een pad de heuvel omhoog.)

Herenboerderij de Eland

#Herenboerderij de Eland
Hier nabij Rijksstraatweg nummer 180 start de Beekseroute. Het gebouw naast dit startpunt is een rijksmonument. Het is een herenboerderij gebouw rond 1875. Naast Boerderij de Eland is een wasbekken uit de tijd van de vele wasserijen uit de tijd van Beek.

Route:

• Neem het pad dat vanaf de T-splitsing omhoog loopt.
  • Loop door tot je het pad een scherpe bocht naar rechts maakt en er links van het pad een huis staat.

Herberg

#Herberg
In de schuur van de herenboerderij schijnt een Herberg gevestigd te zijn. Wie kan hier meer over vertellen?

Route:

• Loop verder omhoog tot je op een Y-splitsing van paden uitkomt en kijkt links over de heg.

Rietveld op de heuvel

#Rietveld op de heuvel
In het weiland bovenop deze helling zie je een rietveld. Riet groeit alleen daar, waar water het hele jaar door beschikbaar is. Op deze plek is er dus kwelwater aan de oppervlakte gekomen. Het is dus een drassige plek bovenop de helling daar waar je dat helemaal niet zo gauw zou verwachten.

Route:

• Ga met je rug richting het dal staan en neem het rechter pad op de Y-splitsing.
  • Loop door tot je rechts van het pad een afslag met een hek voor een weiland ziet.
  • Neem het kleine hekje links naast het grote hek en volg het pad het weiland in.
  • Houdt in het weiland links aan en loop omhoog tot je links een boomgaard ziet.

Hoogstam boomgaard

#Hoogstam boomgaard
Op deze zonnige plek op de noordhelling van de stuwwal is het heel geschikt voor het kweken van fruit. Een hoogstamboomgaard hoort echt bij de landgoederen. Hier is opnieuw een hoogstam boomgaard aangelegd met appel- en perenbomen. 's Zomers lopen er schapen onder de bomen om het gras kort te houden.
In de moderne fruitteelt worden de bomen klein gehouden met lage takken, zodat het plukken van het fruit in de nazomer gemakkelijk gaat.

Route:

• Ga met je neus richting het dal staan en neem het rechter hekje.
  • Houdt rechts aan in het weiland en loop richting de boomgaard.

Uitzichtpunt Vossenberg

#Uitzichtpunt Vossenberg
Vanaf deze steile kant van de stuwwal kijk je in het dal van de Rijn(Waal). Geologisch is dit een heel bijzondere plek. de Rijn verlegde hier haar bedding.
Het Rijnwater stroomde vóór de laatste ijstijden via Doesburg door de bedding van de IJssel naar de Noordzee. Toen het ijs uit het Noorden deze weg versperde tijdens de laatste ijstijd, kon het Rijnwater op het Duitse gebied niet weg. Er ontstond een grote watervlakte. Op de zwakste plek in de stuwwal, hier tussen Elten en Kleef, brak de Rijn door. De Rijn zocht een nieuwe bedding via de Betuwe naar Katwijk richting Noordzee. Zo zijn er in de Betuwe vele grindbanken ontstaan. De steil hellingen bij Beek en Berg en Dal zijn de stille getuigen van dit verwoestende watergeweld.

Route:

• Neem het paadje dat links van het hekje tussen de bomen als holleweg naar beneden loopt.
  • Loop een eindje door naar beneden.

Smorenhoek

#Smorenhoek
Deze holle weg in de Smorenhoek was een van de vele toegangswegen om de helling op te komen met paard en wagen. Als je in een grote villa zoals op de Vossenberg woonde,e moest je alles met paard en wagen naar boven brengen. Ook alle benodigdheden voor het huishouden werden via deze steile paden aangevoerd.

Route:

• Loop verder tot je bij een huis aankomt en links van het pad een informatiebord staat.

Informatiebord

#Informatiebord
Hier langs het pad is een informatiebord van het Nederlands Cultuurlandschap, waarin zij informatie geven over deze omgeving en hun werkzaamheden voor ons landschap.

Route:

• Loop verder tot je beneden op een weg met huizen erlangs (de Rijksstraatweg) uitkomt.

Voormalig grenskantoor

#Voormalig grenskantoor

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.