#

#

Wandelroute : Wandelroute hoofdhuis

#Wandelroute in het kort
Huize 't Velde is voorzien van de nodige bijgebouwen, zoals: het tolhuis en 't Jachthuis, waar vroeger een restaurant gevestigd was.
Via het bos rondom het Tolhuis kom je vervolgens weer uit te komen op de zichtas van Huize 't Velde.
Je wandelt langs het Kapse Bos richting de Onderlaaste Laak.
Wandelroute: Wandelroute hoofdhuis

Links:

Huize 't Velde

#Huize 't Velde
De vroegste vermelding van Huize 't Velde dateert uit 1326, maar in die tijd is het nog geen noemenswaardig geheel. In de zestiende eeuw ontstaat de basis voor het huidige huis met driehoekige frontons met schelpmotieven, zoals rond de ingang van het pand te zien is. Rond 1700 wordt de zuidgevel verlengd door Arnold Joost van Keppel tot Voorst, graaf van Albemarle.
Rond 1824 worden de ramen vervangen door nieuwe in Empire-stijl en wordt het huis voor het eerst wit gepleisterd.
In 1959 koopt Stichting het Gelderslandschap Huize 't Velde en in de jaren '60 wordt het gerestaureerd, waarbij de renaisance versieringen uit de 16de eeuw weer tevoorschijn komen.
Links is het koetshuis te zien, waarachter de tuin van Bezinning ligt; een monument om onder diensttijd gestorven politieagenten te gedenken.

Route:

• Neem de oprijlaan van Huize 't Velde en steek aan het einde de asfaltweg (Rijksweg) over.
  • Sla op en parallelweg aan de overzijde links af en loop door tot de kruising.
  • Sla bij de kruising rechts af het rechter fietspad van de Vordenseweg op.
  • Loop door tot je rechts van de weg 't Jachthuis achter een taxusheg ziet liggen.

Het Jachthuis

#Het Jachthuis
Vlak bij huis 't Velde ligt het Jachthuis. In dit rijksmonument was tot enige tijd geleden een restaurant gevestigd. Let eens op het detail van de afwerking van de veranda.

Route:

• Loop verder tot waar de weg het bos ingaat en er links van de weg een bospad is.
  • Sla hier links af, steek de weg (Vordenseweg) over en blijf aan de overkant voor de ingang van het bospad op het fietspad staan en kijk schuin naar rechts achteren.

Het Tolhuis

#Het Tolhuis
Hier langs de weg is het Tolhuis van landgoed 't Velde te vinden. Vroeger werd er langs veel wegen tol geheven. Gebruikers van de weg droegen op die manier bij aan het bekostigen van het onderhoud van de wegen.

Route:

• Loop verder langs de bosrand het bos in tot je uitkomt op een splisting met een pad van rechts uikomt en je links een uitzicht hebt op huize 't Velde.

Uitzicht Huize 't Velde

#Uitzicht Huize 't Velde
Hier aan de rand van de velden heb je een mooi uitzicht op landgoed 't Velde. Heb je wel gezien dat de beukenlaan die het bos inloopt gericht is op het hoofdhuis?

Route:

• Volg het pad in zuidelijk richting het bos in (dit is het pad dat over de zichtas loopt).
  • Blijf de zichtas volgen tot er een pad naar links afslaat. Neem dit pad.
  • Volg het pad met een grote bocht door het bos tot je opnieuw uitkomt met een splitsing met de zichtas met beukenlaan (rechts).

Beukenlaan Huize 't Velde

#Beukenlaan Huize 't Velde
Wie door deze beukenlaan kijkt, ziet aan het einde ervan in de verte Huize 't Velde liggen. Hoewel de afstanden in dit geval ook niet groot zijn, zijn wel rechte lijnen gebruikt speciaal om de aandacht te vestigen op wat er op het einde ligt. Dit heet een zichtas. Deze zichtas hoorde dus bij de oorspronkelijke parkaanleg van Huize 't Velde.

Route:

• Ga rechtdoor het bos weer in en blijf het pad volgen tot waar het tussen de beukenboompjes doorslingert.

Slingerend Beukenlaantje

#Slingerend Beukenlaantje
Waar op landgoederen niet zoveel ruimte was om uitgebreide bossen aan te leggen, zoals hier, had de landschapsarchitect een heel aantal foefjes tot zijn beschikking. In periode waarin dit stuk van het landgoed aangelegd is: de romantiek, hield men van de puurheid van de natuur; men wilde er wel eeuwig in ronddwalen. In zo'n klein stukje bos als hier lukte dat niet, vandaar dat de paden expres slingerend zijn aangelegd. Zo kun je aan het begin van het pad, het einde nog niet zien. En tijdens de wandeling zie je recht voor je steeds een nieuw stuk natuur. Dat was één van de stijlmiddelen van de landschapsarchitect.

Route:

• Loop verder het bos uit en steek de verbindingsweg (Vordenseweg) over en ga aan de overkant het bos weer in.
  • Loop door tot je op een kruising met een fietspad staat.

Langs de Beek

#Langs de Beek
Langs de beek is een open stukje bos met een bankje om even uit te rusten van een lange wandeling te vinden. Veel mensen laten hier hun hond uit; regelmatig zie je dan ook een hond die in de beek gezwommen heeft.

Route:

• Draai je om en loop terug.
  • Sla links af op de Y-splitsing en blijf het pad volgen.
  • Rechtdoor bij de splitsing met een pad naar links.
  • Sla nog een keer links af op de Y-splitsing en loop door tot je op de parkeerplaats van een Chinees Restaurant staat.
  • Loop naar de oversteekplaats aan het einde van de parkeerplaats en steek de Rijksstraatweg over tot je op een splitsing van fietspaden staat.

Shell station

#Shell station
Om verschillende routetrajecten van dit wandelproject met elkaar te verbinden zijn knooppunten nodig zoals bij dit Shell station. Het is een pompstation zoals je vaker langs de provinciale weg tegenkomt van een vrij nieuw type met een oliedichte vloer, zoals dat inmiddels wettelijk verplicht is. Dit soort regels en marketing stategieën met steeds de nieuwste huisstijl zorgen ervoor dat je, buiten een aantal museale exemplaren, weinig nostaligsche pompstations kunt vinden.

Route:

• Steek de weg over richting de Shell pomp.
  • Loop onder de Shell pomp door.
  • Neem het bospad dat achter de Shell pomp een laan met bomen inloopt.
  • Volg de laan met bomen tot je na de parkeerplaats op een kruising van paden uitkomt.

Huize 't Velde

#Huize 't Velde

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.