#

#

Wandelroute : Wandelroute terras

#Wandelroute in het kort
Via het buitencentrum van Staatsbosbeheer en een aantal bruggen over een vijver kom je in het eerste deel van de Oostvaardersplassen.
Via een stel houten bruggen met een bankje om even uit te rusten van de wandeling, steek je de ringvaart over en kom je op de grote vlakte van natuurgebied de Oostvaardersplassen.
Wandelroute: Wandelroute terras

Links:

Parkeerplaats Oostvaardersplassen

#Parkeerplaats Oostvaardersplassen
Op de parkeerplaats aan het begin van de Oostvaardersplassen is plek voor ongeveer 30 auto's. De parkeerplaats dient als startpunt voor wandelingen. Beleef de wildernis van de Oostvaardersplassen zelf.

Route:

• Loop vanaf de parkeerplaats richting het buitencentrum van Staatsbosbeheer.

Buitencentrum Oostvaardersplassen

#Buitencentrum Oostvaardersplassen
Voor wandelaars en andere geïnteresseerden heeft Staatsbosbeheer een Bezoekerscentrum ingericht. Je vindt er een winkel en informatiepunt.
De Oostvaardersplassen zijn ontstaan doordat men in het recente verleden de natuur helemaal zijn gang heeft laten gaan in een dieper gelegen stuk van de Flevo Polder. In een kleine tentoonstelling wordt hierover allerlei achtergrond informatie gegeven.
Het buitencentrum is ook voorzien van een horeca gelegenheid met terras. Het is ook het startpunt voor verschillende wandel- en fietsroutes, tal van excursies met de boswachter en andere activiteiten.

Route:

• Sla bij het buitencentrum links af en volg het pad over eerste houten brug.

Kantoor Staatsbosbeheer

#Kantoor Staatsbosbeheer
Naast het wandelpad verscholen tussen het groen ligt een stukje bijzondere architectuur in de vorm van een pyramide-achtig gebouw. Het is een Kantoor Staatsbosbeheer en tevens werkschuur. Vanuit dit pand wordt het beheer van bos en natuur in de Oostvaardersplassen en verdere omgeving georganiseerd. Het is één van de werkplekken van de boswachter, en daarom niet bedoeld voor bezoekers van het gebied.

Route:

• Loop door tot je op de tweede houten brug staat.

Brug over de plas

#Brug over de plas
Een groot deel van de Oostvaardersplassen bestaat uit open water. Op het wandelpad houd je droge voeten omdat er een aantal bruggen over de plas aangelegd zijn. Vanaf de brug heb je een goed zicht op de plas, zijn oevers en de watervogels. In de rietkraag zitten soms kleine zangvogeltjes, heb je ze wel gehoord? Loop dus zachtjes over de planken en misschien zie je wel watervogels met hun jongen. Of let eens op de karpers die in het water zwemmen?

Route:

• Loop een klein stukje verder en kijk links van het pad.

Gebogen boom

#Gebogen boom
Als bomen aangevreten worden door het wild en ze de schors eraf gegeten hebben, ontstaat een zwakke plek waar de boom buigt. De meeste bomen gaan dood als de bast opgegeten is. Deze boom heeft geluk gehad, niet alle bast is opgegeten. De boom is dus gedeeltelijk omgevallen en vervolgens weer de hoogte in gegroeid. Vandaar de gebogen boomvorm. Dit soort bijzondere boomvormen kun je hier vaker tegenkomen, omdat de natuur zijn gang mag gaan en niemand de omgevallen bomen opruimt.

Route:

• Loop verder over het pad tot je in het wilgenbos op een splitsing met een weg van rechts uitkomt.

Afslag richting een schuilhut

#Afslag richting een schuilhut
Midden in dit bosje van wilgen buigt een pad af naar een schuilhut van waaruit je de vogels in de Oostvaardersplassen van dichtbij kunt observeren. Je kunt er een heel eind over het water van de Oostvaardersplassen kijken.

Route:

• Neem vanaf de splitsing de asfaltweg in zuidwestelijke richting. (Het paadje slingert tussen de wilgen door en dit is met de splitsende weg aan je rechter hand.)
  • Loop een klein stukje verder tot je bij de slingers in het pad bent.

Slingerpaadje door Wilgenbos

#Slingerpaadje door Wilgenbos
Het asfaltpaadje richting het natuurlijke deel van de Oostvaardersplassen slingert hier op een romantische wijze door het wilgenbos. Het paadje is geasfalteerd om de Oostvaardersplassen ook toegankelijk te maken voor mensen in een rolstoel. Vanwege de slingering heb je iedere keer een andere blik op de verschillende aspecten van het wilgenbos.

Route:

• Loop verder tot de asfaltweg uitkomt op een T-splitsing bij het water, ga hier rechts af.
  • Loop een klein eindje door tot het pad een knik naar links maakt en je voor een houten hek staat.

Uitzicht over de Oostvaardersplassen

#Uitzicht over de Oostvaardersplassen
Van achter het hek heb je een prachtig doorkijkje richting de Oostvaardersplassen. De Oostvaardersplassen liggen op het laagste punt van de Flevo Polder. Om de laaggelegen gebieden droog te maken was een aparte dijk met een apart afwateringssysteem met gemalen nodig. Dat is er nooit gekomen. Het laaggelegen gebied is aan de natuur overgelaten om zich op een natuurlijke manier tot een wildernis te ontwikkelen. Omdat het zo laag ligt, zijn er nog steeds grote vlaktes met water te vinden, die je vanaf hier goed kunt overzien.

Route:

• Sla links af en volg het pad over de bruggetjes.
  • Loop door tot het bankje vlak voor de tweede brug.

Zitje op de brug

#Zitje op de brug
Zitje op de brug voor een picknick of om lekker uit te rusten van een lange wandeling. Aan de ene kant kun je het buitencentrum van Staatsbosbeheer zien liggen. Aan de andere kant heb je een uitzicht over de vlakte waar de natuur zijn gang kan gaan. Je zit op een eiland in een afwateringsvaart van de Flevo Polder.

Route:

• Loop over de tweede brug tot je aan de overkant op een kruispunt van wegen staat.

Omgevallen wilgenbos

#Omgevallen wilgenbos
De wilgen in dit bos waren allemaal ongeveer even oud. Dat in combinatie met de begrazing door de vele wilde Konik paarden maakte het bos vatbaar voor een storm, zeker toen er al een aantal bomen omgevallen waren. Om een natuurlijke omgeving te behouden ruimt Staatsbosbeheer het dode hout niet op. Allerlei insecten vinden hun thuis onder de schors van dood hout en in het dode hout zelf. Het lijkt grijs en dood, maar in werkelijkheid is het een wildernis die wemelt van het leven. Door de vraat van de 1100 konik paarden, 200 reeën en 4000 edelherten krijgen jonge scheuten voor een nieuw wilgenbos weinig kans.

Route:

• Neem het pad dat over de twee bruggetjes naar de andere kant van de vaart gaat.
  • Sla aan de overkant van de bruggetjes eerst rechtsaf en daarna links af het wilgenbosje in.
  • Ga in het wilgenbosje op de splitsing rechtdoor.
  • Loop over de bruggen langs de vijver tot bij het buitencentrum.
  • Bij het buitencentrum naar rechts en doorlopen tot je op de parkeerplaats staat.

Parkeerplaats Oostvaardersplassen

#Parkeerplaats Oostvaardersplassen

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.